قیمت شانس در بازار خودرو
به گزارش انجمن گیگابلاگ، با آغاز هر مرحله از قرعه کشی خودرو، بازار آگهی های خرید و فروش حواله ها نیز رونق می گیرد. گردش نقدینگی در این بازار زیرزمینی خارج از تصور است؛ به طوری که حواله خودروی پژو پارس سال، حدود 180میلیون تومان معامله می گردد. جالب اینکه قیمت حواله این خودرو از قیمت کارخانه ای آن پیشی گرفته است. بعلاوه حواله سورن پلاس حدودا 145میلیون تومان معامله می گردد. درباره مادران دارای دو فرزند اما بدون حتی ثبت نام و قرعه کشی هر کد ملی 15میلیون تومان قیمت دارد.
به گزارش جهان اقتصاد، با آغاز هر مرحله از قرعه کشی خودرو، بازار آگهی هایی که در گوشه گوشه شهر به چشم می خورند، داغ می گردد. روی هر کدام از آنها جمله ای شبیه به حواله خودروی شما را خریداریم دیده می گردد. به نظر می رسد با رشد قیمت خودرو در بازار، قیمت های پیشنهادی برای حواله های خودرو نیز افزایش پیدا نموده است.
جهانی اقتصاد برای آنالیز این بازار به سراغ چند خریدار و فروشنده حواله های خودرویی رفت. این طور به نظر می رسد که اندازه گردش پول در این بازار غیرقانونی بسیار بیشتر از حد تصور است. یک خریدار حواله خودرو می گوید حواله پژو پارس سال را حدود 180میلیون تومان می خرد. این در حالی است که قیمت حواله این خودرو مردادماه در بیشترین حالت ممکن 90میلیون تومان بود. با این حال این بیشترین قیمتی نیست که دلالان بازار خودرو حاضر هستند برای حواله خودرو بپردازند. یک دلال خودرو می گوید حواله بعضی از خودروهای مونتاژی چینی را تا 400میلیون تومان خریداری می نماید.
قیمت یک پژو پارس سال روز گذشته در بازار خودرو، 480میلیون تومان بود. قیمت کارخانه ای این خودرو معادل 165میلیون و 862هزار تومان است. بنابراین یک دلال حواله های خودرو، با خرید یک حواله پژو پارس به قیمت 180میلیون تومان و خرید خودرو از کارخانه، مجموعا 345میلیون و 862هزار تومان برای خرید یک خودرو از کارخانه هزینه می نماید. این دلال می تواند این خودرو را 480میلیون تومان در بازار به فروش برساند و معادل 134میلیون و 138هزار تومان سود کند. جالب اینکه قیمت حواله پژو پارس از قیمت کارخانه ای این خودرو پیشی گرفته است. یعنی کسی که تنها در قرعه کشی خودرو ثبت نام نموده و آنقدر خوش شانس بوده که برنده گردد، بدون اینکه حتی خودرو را خریداری کند، پول بیشتری نسبت به تولیدنماینده به جیب می زند. در خصوص پژو پارس تفاوت قیمت حواله خودرو با خود خودرو 14میلیون و 138هزار تومان است، یعنی بیش از 14میلیون تومان بیشتر از کارخانه پول می گیرد، که البته از آنجا که هزینه ای به جز اتصال به اینترنت و ثبت نام در سایت ننموده است کل آن سود است.
بعلاوه حواله سورن پلاس حدودا 145میلیون تومان در این بازار زیرزمینی خرید و فروش می گردد. قیمت کارخانه ای این خودرو 261میلیون و 422هزار تومان بوده و در بازار آزاد حدودا 460میلیون تومان قیمت گذاری شده است. بنابراین دلال با خرید یک حواله سورن پلاس و پرداخت هزینه آن به کارخانه، مجموعا 406میلیون و 422هزار تومان هزینه می نماید که با فروش آن در بازار می تواند 53میلیون و 576هزار تومان سود کند. در خصوص حواله باقی خودروها نیز تقریبا مشابه است و سودهای کلانی را عاید برنده لاتاری خودرو و بعلاوه دلالان و خریداران حواله می نماید.
در خصوص مادران دارای دو فرزند و بیشتر، این سود وجه دیگری هم دارد و آنها می توانند بدون حتی ثبت نام و معرض امتحان گذاشتن شانس خود، کد ملی خود را 15میلیون تومان اجاره دهند؛ بااین حال اگر صبر بیشتری داشته باشند با توجه به سهمیه 50درصدی خود شانس بالایی برای برنده شدن خودرو دارند و می توانند سود خود را به 10 برابر افزایش دهند. به نظر می رسد این انتخاب پرسودتری برای مادران باشد، بنابراین احتمالا دلالان سعی می نمایند کد ملی مادران را از اقشاری بگیرند که دسترسی کمتری به اطلاعات این چنینی دارند. این طور به نظر می رسد که گرچه شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو برای ذی نفعان اصلی آن، یعنی تولیدنماینده و مصرف نماینده، به هیچ عنوان راضی نماینده نیست، اما توانسته سودهای بسیار بزرگ و غیرمنطقی را برای دلالان به ارمغان بیاورد. شاید تنها راه برون رفت از چنین شرایطی ایجاد رقابت در بازار خودرو و نزدیک کردن قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر باشد تا مصرف نمایندگان مجبور به پرداخت قیمت های چندبرابری برای پر شدن جیب دلالان و واسطه ها نباشند.
منبع: فرارو