هر آنچه از کاخ دیوکلتیان در کرواسی باید بدانید

به گزارش انجمن گیگابلاگ، کاخ دیوکلتیان (Diocletians Palace) به لطف داشتن موقعیتی عالی در کنار بندر، یکی از باشکوه ترین سازه های باستانی روم باقیمانده تا به امروز به شمار می رود و از جمله برترین جاهای دیدنی شهر اسپلیت (Split) در کرواسی محسوب می گردد. در ادامه همراه با ما باشید.

هر آنچه از کاخ دیوکلتیان در کرواسی باید بدانید

اینجا نه یک قصر و نه یک موزه است و در اصل می توان آن را قلب تپنده و سرزنده شهر دانست که خیابان های هزارتوی آن مملو از مردم، بارها، مغازه ها و رستوران ها است. البته در میان شلوغی تفرجگاه ساحلی اسپلیت به راحتی نمی توان به تماشای کاخ دیوکلتیان نشست اما با اندکی دقت، حتما از تماشای این کاخ زیبا لذت خواهید برد.

طاق ها و ستون های اصلی کاخ به راحتی در بالای مغازه ها و رستوران ها قابل تشخیص هستند و این در حالی است که در پایه دیوارها، آب های دریا به سنگ ها برخورد می نمایند و چشم انداز ای تماشایی و خارق العاده را شکل داده اند. همین چشم انداز های زیبا نیز دلیلی هستند که دیوکلتیان کاخ خودش را به سمت جنوبی و مشرف به دریا ساخته است.

تاریخچه کاخ دیوکلتیان

بنای اصلی کاخ به عنوان ترکیبی از اقامتگاه امپراتوری، قلعه نظامی و شهری مستحکم ساخته شده و در طول هزار ساله خودش نیز مدام بخش هایی دیگری به آن افزوده شده و تغییراتی مجذوب کننده و تماشایی در آن انجام شده است.

دیوکلتیان اولین امپراتور روم بود که به صورت داوطلبانه از سلطنت کنار رفت، دستور ساخت این کاخ باشکوه را صادر کرد تا برای بازنشستگی خودش در سال 305 پس از میلاد آماده باشد. از سنگ سفید براقی که از جزیره براچ (Brač) به اینجا منتقل شده بود، در ساخت این کاخ استفاده شده و ساخت آن نیز 10 سال به طول انجامید. در این کاخ از هیچ هزینه ای دریغ نشده و سنگ های مرمر از ایتالیا و یونان و بعلاوه ستون ها و 12 مجسمه از مصر در آن به کار گرفته شدند.

دیوارها و دروازه های کاخ دیوکلتیان

هر کدام از دیوارهای کاخ دروازه ای در مرکز خود دارند که به نام یک فلز نام گذاری شده اند و شامل دروازه طلایی در بخش شمالی، دروازه برنزی در بخش جنوبی، دروازه نقره ای در بخش شرقی و دروازه آهنین در بخش غربی است. در گذشته دروازه برنزی مستقیما از سمت دریا به زیرزمین های کاخ باز می شد و همین نیز این امکان را به آن ها می داد تا کالاها را مستقیما از کشتی به انبارها منتقل نمایند.

با این حال، امروزه این دروازه به عنوان راه ورودی اصلی به کاخ از سمت ریوا (Riva) است. بین دروازه شرقی و غربی نیز جاده مستقیمی وجود دارد که به نام Krešimirova یا Decumanus شناخته می گردد. این جاده اقامتگاه امپراتوری در بخش جنوبی را از اتاق های دولتی و معابد در سمت شمالی که زمانی به وسیله سربازان و خدمتکاران مورد استفاده قرار می گرفتند، جدا می نماید.

زیرساخت کاخ دیوکلتیان

در حالی که بخش مرکزی زیربنای کاخ در حال حاضر یک گذرگاه اصلی با غرفه های سوغاتی در هر کدام از سمت هایش است، برای ورود به اتاق های آن باید هزینه پرداخت کرد. البته این اتاق ها اکثرا خالی هستند اما در برخی از آن ها تابوت ها یا ستون های عجیب و غریبی به چشم می خورد که گشت و گذار در میان این راهروهای قدیمی را بسیار جالب توجه و دلهره آور می نماید و ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد. گفتنی است که برخی از صحنه های سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) در اینجا فیلمبرداری شده است.

کلیسای جامع سنت دومنیوس و معبد ژوپیتر

کلیسای جامع سنت دومنیوس (Cathedral of St Domnius) که به صورت هشت ضلعی است، یکی از برترین بناهای حفظ شده از روم باستان به شمار می رود و هنوز هم پابرجا است. این بنا به عنوان مقبره ای برای دیوکلتیان ساخته شد که در سال 311 پس از میلاد در اینجا دفن شد. نمای بیرونی ساختمان به وسیله ردیفی از 24 ستون احاطه شده است. برج ناقوس رومی و بلند نیز بعدا به این سازه اضافه شد، برجی که در بین قرن های 13 تا16 میلادی ساخته شده بود و در سال 1908 میلادی نیز پس از فروپاشی، بازسازی شده بود.

معبد ژوپیتر یا مشتری (Temple of Jupiter) که امروزه تعمیدگاه کلیسای جامع محسوب می گردد، معبدی از روم باستان به شمار می رود که به پادشاه خدایان اختصاص داشت. هنوز هم سقف طاق دار و خط کشی های تزئینی اصلی این بنا دست نخورده باقی ماندند اما به جای مجسمه ژوپیتر، مجسمه ای برنزی از سنت جان باپتیست قرار گرفته است.

علاوه بر بازدید از کلیسای جامع می توان با همان بلیط ورودی از سردابه، خزانه و محل غسل تعمید یا همان معبد ژوپیتر نیز بازدید کرد. با این حال، کسانی که اشتیاق بالا رفتن به بالای برج ناقوس را دارند، باید بلیط جداگانه ای تهیه نمایند.

کاخ دیوکلتیان در دوران امروزی

امروزه 220 ساختمان درون محدود کاخ دیوکلتیان وجود دارد که در آن ها بیش از سه هزار نفر زندگی می نمایند یا مشغول کسب و کار هستند. در خیابان های باریک اینجا راهروها و حیاط های مخفی متعددی به چشم می خورد که برخی از آن ها متروکه و خوفناک و برخی دیگر پر از بارها و کافه های زیبا هستند.

منبع: فوت و فن / lonelyplanet

به "هر آنچه از کاخ دیوکلتیان در کرواسی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه از کاخ دیوکلتیان در کرواسی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید