چطور می توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خرید از مراکز معتبر در کنار مهارت های آنالیز و انتخاب، می تواند برترین تجربه را برای خریدار رقم بزند

چطور می توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

خرید کالای اصل کار آسانی نیست. خیلی از ما گاهی ساعت ها و حتی روزها در پی نسخه اورجینال آنچه لازم داریم می گردیم و در نهایت باز هم موقع خرید خطا می کنیم. خرید کالای اصل به شکل آنلاین این مسیر را پیچیده تر هم می نماید. خیلی وقت ها عکس ها به ما همه حقیقت را نمی گویند. در چنین شرایطی یا باید روی مرجوع کردن کالا حساب باز کنیم، یا قید خرید کردن از سایت های غیرمعتبر را بزنیم.

دیجی کالا برای آسان تر کردن انتخاب، تصمیم گرفته است نشان غیراصل را روی کالاهایی که اورجینال نیستند، نصب کند. این نشان پس از اظهار فروشنده در خصوص محصول خود در پلتفرم به نمایش در می آید تا کاربران با آگاهی کامل نسبت به خرید کالای غیر اصل اقدام نمایند.

در دیجی کالا نیز مانند تمام مارکت پلیس ها (بازارگاه) در سراسر دنیا، امکان خرید هر نوع کالا با سطح کیفیت متفاوت از برندهای شناخته شده یا ناشناس وجود دارد. بنابراین از میان 8 میلیون کالای متنوع و بیش از 300 هزار کسب وکار فعال در دیجی کالا بدون شک کالاهایی وجود دارند که لزوماً اصل یا به زبان ساده اورجینال نیستند، یا با برند متفرقه عرضه می شوند و بعلاوه فروشندگانی نیز وجود دارند که انواع و اقسام کالاها را مانند بازارهای فیزیکی با درجه کیفیت و قیمت های متفاوتی به فروش می رسانند. در چنین شرایطی انتخاب کالا کمی برای خریدار سخت تر می گردد.

آنالیز ها نشان می دهد در امسال، 3 درصد از کالاهای موجود در پلتفرم دیجی کالا نشان غیر اصل خورده بودند. بعلاوه تا خاتمه پاییز 1401 بیش از 15 هزار و 500 کالا، به عنوان کالای تقلبی تشخیص داده شدند و از این تعداد، 236 فروشنده شامل جریمه نقدی شدند.

نشان غیر اصل روی بعضی محصولات دیجی کالا چه معنایی دارد؟

دیجی کالا پس از افزایش استقبال کسب وکارها برای حضور در پلتفرم مارکت پلیس و در نتیجه بالا رفتن مقدار تنوع کالایی، تصمیم به تفکیک کالاهای اصل و غیر اصل به صورت اعلام آنها روی پلتفرم گرفت تا از حقوق مشتریان حمایت کند و به مشتریان یاری کند تا بر اساس احتیاج و قدرت خرید خود، انتخاب آگاهانه تری داشته باشند. بعضی از مشتریان تمایل دارند تا با هزینه کمتر، کالاهای مشابه کالاهای اصل را خریداری نمایند و در مارکت پلیس دیجی کالا می توانند این کالاها را با نشان غیر اصل سفارش دهند.

نکته مهم به هنگام خرید، توجه به شرح غیر اصل در صفحه محصولات است. پس از ویژگی های کالایی که نشان غیر اصل دارد نوشته شده است: این محصول به وسیله فراوری نماینده اصلی (برند) فراوری نشده است. منظور از این جمله این است که کالای مورد نظر تنها دارای تشابه ظاهری با برند اصلی است و ضروری است مشتری به این موضوع توجه کند که در حال خرید محصول اصلی آن برند نیست. بدون شک کالاهایی که با نشان غیر اصل به فروش می رسند از قیمت پایین تری نسبت به نمونه مشابه اصل آن برخوردار هستند.

برند متفرقه یعنی چه؟

زمانی که یک کالا از برند معتبری ارائه نشده باشد یا برند آن قابل تشخیص نباشد، از نظر دیجی کالا با عنوان برند متفرقه شناسایی و مقوله بندی می گردد. متفرقه بودن لزوماً به معنای کم کیفیت بودن یا غیر اصل بودن کالا نیست. تنها نشان می دهد که برند آن نام شناخته شده ای ندارد. این موضوع روی پلتفرم دیجی کالا برای کاربر به نمایش در نمی آید، بلکه یک توافق میان فروشنده و دیجی کالاست تا تفاوت برند اصلی و برند متفرقه را محرز نمایند. بدون شک اگر شما به عنوان مشتری، از فیلتر برندهای هر گروه کالایی دست به انتخاب بزنید (اعم از برندهای ایرانی و خارجی)، کالاهایی برایتان به نمایش در می آید که دارای برند رسمی و ثبت شده هستند و در زمره برندهای متفرقه قرار نمی گیرند. از قلم نیاندازید

درج شدن یک کالا با برند متفرقه، به معنای تقلبی بودن کالا و تخلف فروشنده نیست.

منظور از ضمانت اصل بودن کالا در دیجی کالا چیست؟

اگر به صفحه اصلی دیجی کالا مراجعه کنید متوجه می شوید که ضمانت اصل بودن کالا در کنار چهار قابلیت دیگر به عنوان ویژگی های اصلی و مهم خرید از دیجی کالا عنوان شده است. منظور دیجی کالا از این عبارت، گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی است. این گارانتی تضمین می ­کند که کالا در سلامت فیزیکی به دست مشتری می رسد. در واقع این گارانتی، سالم بودن یک کالا را ضمانت می نماید و با ضمانت اصل یا غیر اصل بودن کالا تفاوت دارد. بعلاوه فارغ از آنکه در شرحات صفحه محصول این گارانتی درج شده باشد، تمامی کالاها در دیجی کالا شامل گارانتی سلامت فیزیکی می شوند.

دیجی کالا با کالاهای غیر اصل چه برخوردی دارد؟

دیجی کالا با دو رویکرد پیشگیرانه (proactive) و واکنشی (reactive) به آنالیز و احراز کالاهای اصل و غیر اصل می پردازد. یعنی هم خودش دست به اقداماتی برای شناسایی کالاهای مشکوک به تقلبی بودن می زند و هم بر اساس گزارش های مشتریان و خدمات پس از فروش، با کالاهای غیر اصل و فروشندگان آنها برخورد می نماید. جریمه نقدی یکی از مهم ترین ابزارهایی است که دیجی کالا برای مدیریت مارکت پلیس (بازارگاه) از آن استفاده می نماید. برای مثال اگر تخلف فروشنده محرز گردد، فروشنده متخلف موظف به پرداخت جریمه ای معادل با 10 برابر قیمت محصول فروش رفته ضربدر تعداد کل فروخته شده از آن محصول از ابتدا می گردد. مسدود کردن دسترسی فروشنده به پنل یا ایجاد محدودیت در فروش کالای مربوطه از دیگر ابزارهای موجود و تعریف شده برای دیجی کالاست.

چگونه کالای غیراصل را مرجوع کنیم؟

مغایرت یا کالای مغایر؟ آیا موقع مرجوع کردن به این نکته دقت نموده اید؟ کالای مغایر یا بی کیفیت با کالای غیر اصل تفاوت دارد. بگذارید یک بار همه چیز را باهم مرور کنیم. مغایرت زمانی رخ می دهد که یکی از مشخصات کالای فروخته شده - مانند تصاویر کالا، برند، رنگ، مدل کالا، سایز و ابعاد کالا، مواد اولیه به کار رفته در محصول، کشور سازنده و جعبه و بسته بندی با اطلاعات درج شده در پلتفرم دیجی کالا متفاوت باشد کالایی که به دست مشتری رسیده تفاوت داشته باشد، در این شرایط، آن کالا به صورت مغایر به فروخته شده است و به معنای فروش کالای غیر اصل نیست.

در این حالت مشتری می تواند نسبت به مرجوع کردن کالای خریداری شده اقدام کند و باید از بین گزینه ها درخواست مرجوعی خود را به عنوان مغایرت کالا یا به طور دقیق تر کالا با اطلاعات درج شده در سایت مغایرت دارد ثبت کند.

هنگام ثبت درخواست مرجوعی از میان گزینه های موجود، نزدیک ترین علت به درخواست مرجوعی را علامت بزنند.

تا خاتمه پاییز امسال بیش از 313 هزار تنوع کالایی از سوی کاربران با علت مغایر بودن مرجوع شده اند. از این تعداد 11 هزار کالا از سوی دیجی کالا به عنوان کالای مغایر به تأیید رسیده است.

بعلاوه تا خاتمه پاییز 1401 بیش از 68 هزار کالا از سوی کاربران با علت غیر اصل بودن مرجوع شده اند. از این تعداد تنها 120 آیتم از سوی دیجی کالا به عنوان کالای غیر اصل به تأیید رسیده است.

از قلم نیاندازید کالاهایی که اصل نیستند اما بدون نشان غیر اصل، به عنوان کالای اصل به فروش می رسند تا 90 روز امکان مرجوعی دارند.

چطور کالای غیراصل نخریم؟

هنگام خرید حتماً به وجود یا عدم وجود نشان غیر اصل روی یک کالا توجه کنید. واژه غیر اصل را با رنج نارنجی در گوشه سمت راست بالای عنوان کالا (در اپلیکیشن) و گوشه سمت چپ کنار عنوان کالا (در وب سایت) می بینید.

دقت کنید هنگامی که کالا نشان غیراصل می گیرد اگر نامی مشابه برند اصلی داشته باشد، از عنوان کالا حذف می گردد و تشابه اسمی در عنوان کالا وجود نخواهد داشت، اما ممکن است تشابهی در عکس کالا وجود داشته باشد. برای مثال:

چطور می توانیم در شناسایی کالاهای تقلبی به دیجی کالا یاری کنیم؟

اگر محصول فراوری شده، تداعی نماینده کالای اصلی در فکر مشتری باشد در حالی که به وسیله فراوری نماینده های اصلی فراوری نشده باشد و بدون نشان غیر اصل و نمایش داده گردد، غیر اصل (به معنای تقلبی) است. به عبارت دیگر، آن دسته از کالاهای غیر اصل که بدون نشان غیر اصل و به عنوان کالای اصل، به وسیله فروشندگان عرضه شده باشند، به عنوان کالاهای تقلبی شناسایی می شوند.

در این شرایط شما می توانید موارد مشکوک را به دیجی کالا گزارش دهید. برای این کار، روی عبارت گزارش نادرستی مشخصات کلیک کنید و از میان گزینه های نمایش داده شده، این کالا غیر اصل است را انتخاب کنید. با گزارش شما، همکاران دیجی کالا موضوع را آنالیز می نمایند و در صورت محرز شدن غیر اصل بودن کالا، فروشنده ملزم به اعلام این موضوع و درج آن روی محصول خود می گردد.

بعلاوه اگر یک مشتری کالایی غیر اصل دریافت کند می تواند از راه های ارتباطی این مساله را به دیجی کالا گزارش دهد. یکی از راه های ارتباطی ثبت درخواست مرجوعی تحت عنوان کالای غیر اصل است.

البته این بازخورد پس از ثبت درخواست مشتری، یک مرحله به وسیله خدمات پس از فروش و بر اساس مستنداتی که مشتری ارائه می نماید آنالیز می گردد و سپس در بخش نظارت بر عملکرد فروشندگان هم گزارش های خدمات پس از فروش مجدداً بازبینی می گردد. به این ترتیب، فرایند احراز غیر اصل بودن کالا با دقت بیشتری انجام می گردد.

منبع: مجله شنبه

به "چطور می توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور می توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید