آذربایجانشرقی با21 قلم محصول کشاورزی دارای رتبه یک تا شش درسطح کشوراست

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درآذربایجانشرقی فراوری می گردد که تنها سه میلیون تن از مربوط به محصولات باغی و زراعی است.

آذربایجانشرقی با21 قلم محصول کشاورزی دارای رتبه یک تا شش درسطح کشوراست

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛اکبر فتحی روزچهارشنبه در یک نشست خبری گفت،آذربایجانشرقی با21 قلم محصول کشاورزی دارای رتبه یک تا شش درسطح کشوراست و پنج میلیون و 200 هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله بسته بندی، فراوری و نگه داری محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی توضیح داد؛در ارتباط با توسعه گلخانه ها درمقایسه آن با سطح کشور رتبه نخست را داریم و درخیلی از منطقه ها که احتمال داده نمی شداین صنعت توسعه یابد،گام های خوبی برداشته شده و هم اینک شهرستان هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا با مساحت 20 هکتار را داراست و گلخانه دیگری هم در حد 80 هکتار نیز دراین شهرستان در شرف راه اندازی و ایجاد می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به ایازی خبرنگار خبرگزاری انجمن گیگابلاگ گفت:بخش کشاورزی در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی به خصوص بحران کم آبی قرار گرفته است وتمامی بلایای طبیعی بر بدنه بخش کشاورزی حادث است استان آذربایجان شرقی نیز از این گونه تهدیدات طبیعی مستثنی نیست.

فتحی اشاره های هم به حوضه آبی دریاچه ارومیه کرد وخاطرنشان شد: حوضه دریاچه ارومیه به عنوان محل فراوری و سطح زیرکشت 46 درصد از کل محصولات کشاورزی استان، در حال نابودی است اما با این شرایط، با ورود مهندسی و علم و دانش به بخش کشاورزی شاهد افزایش 3.5 برابری فراوری محصولات استان نسبت به دوران پیش از انقلاب هستیم.

وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته واز طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده های دامی روبرو بود.

وی اشاره ای هم به آمار یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان کرد و اضافه نمود:با این وجود عمده این اراضی بالغ بر 900 هزار هکتار دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی نه آبی مطلق هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه این بحث اشاره ای به مزیت انتقال آب ارس به دشت تبریز کرد و اضافه نمود: با عملیاتی شدن این طرح، اراضی دیم منطقه تبدیل تحت اراضی آبی قرار می گیردکه مزیت آن؛ فراوری محصولات مختلف با تنوع بالا خواهد بود.

فتحی توضیح داد:در مجموعه جهاد کشاورزی علاوه بر وظیفه فراوریی، معاونتی نیزتحت عنوان معاونت بازرگانی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بر ساختار سازمان اضافه نموده شده که یکی از وظایف آن، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی وتعادل عرضه و تقاضا است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص مسائل بازارسیب زمینی هم خاطر نشان شد: در آذربایجان شرقی قریب به 40 هزار تن سیب زمینی در انبارها نگهداری می گردد که بر این اساس مازاد بر نیازهای استان می باشد ولی چون عرضه آن در مقطع کوتاهی کم شده بود روی قیمت های این محصول اثر تاثیر منفی گذاشت و باعث سر صعودی قیمتها شد امابا تدابیر به عمل آمده اکنون سیب زمینی به وسیله سامانه بازرگام به قیمت 98هزار ریال عرضه می گردد.

وی ضمن اشاره به حذف واسطه ها برای تثبیت قیمت ها اظهار کرد:خوشبختانه قیمت ها به سمت تثبیت و تعادل می رود و عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد چکشی با بازار نیست بلکه افزایش فراوری موجب تعدیل قیمت ها می گردد و در این اثنا اقداماتی هم در جهت حذف واسطه ها به عمل آمده که ایجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب به صورت اینترنتی عرضه از جمله آنهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از الزامات اولیه این سازمان، تزریق ماشین آلات کشاورزی است به طوری که کشاورزی، قبل از انقلاب به روش سنتی اداره می شد اما خوشبختانه با انجام اقداماتی اعم از ایجاد زیرساخت ها و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری مکانیزه کردن ادوات کشاورزی، بخش عمده کشاورزی به سمت وسوی کشاورزی صنعتی و مکانیزه پیش رفته است.

وی بعلاوه در خصوص عودت دادن محموله صادراتی فلفل از روسیه، گفت: فلفل های آذربایجان شرقی فاقد هر نوع مشکل بوده اند اما منطبق با استانداردکشورمقصد نبوده و عدم تناسب استانداردهای کاشت فلفل روسیه با ایران باعث عودت این محصولات به کشور شده است.

فتحی متذکرشد :سموم استفاده شده برای کاشت و پرورش فلفل جزو استانداردهای کشاورزی کشور روسیه نبوده و در نتیجه محصولاتی که با این سموم کاشت شده است نیز مورد قبول این کشور نیست اما همین محصول به چند کشور دیگر به دلیل سازگار بودن با استانداردهای آنان صادر شده و حتی کشورهای اروپایی نیز با واردات آن مسئله ای ندارند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "آذربایجانشرقی با21 قلم محصول کشاورزی دارای رتبه یک تا شش درسطح کشوراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجانشرقی با21 قلم محصول کشاورزی دارای رتبه یک تا شش درسطح کشوراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید