آشنایی با خواص تغذیه ای و دارویی کامکوات

به گزارش انجمن گیگابلاگ، درخت کامکوات دارای برگ های ریز و همواره سبز است و بومی بخشی از کوه های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه لذیذ آن و بعلاوه به اسم یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر جهان از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می گردد.در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به مقدار یک زیتون درشت هستند، تحمل کند.

آشنایی با خواص تغذیه ای و دارویی کامکوات

آشنایی با خواص تغذیه ای و دارویی کامکوات

این میوه زمستانه - بهاره از خانواده مرکبات بوده و از لحاظ طعم بسیار شبیه به سایر مرکبات است با این تفاوت که این میوه را می توان به صورت درسته و با پوست مصرف کرد.

درخت کامکوات دارای برگ های ریز و همواره سبز است و بومی بخشی از کوه های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه لذیذ آن و بعلاوه به اسم یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر جهان از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می گردد.

در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به میزان یک زیتون درشت هستند، تحمل کند.

زمانی که میوه کامکوات را برش می زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پره های آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته آن، مانند هسته های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته گردد.

بعضی از خواص کامکوات برای بدن عبارتند از:

کامکوات هم مانند سایر مرکبات، کالری کمی دارد و 100 گرم از آن تنها دارای 71 کالری است. این میوه همنین سرشار از فیبر های رژیمی، مواد معدنی، ویتامین و مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان بوده که فواید بسیاری برای بدن دارند.

کامکوات با پوست خورده می گردد و این مورد تنها امتیازی است که این میوه را از سایر خانواده مرکبات متمایز می نماید. پوست میوه کامکوات سرشار از بسیاری از روغن های مفید، آنتی اکسیدان و فیبر است. 100 گرم از این میوه دارای 6/7 گرم فیبر است که 17 درصد از فیبر مورد احتیاج روزانه بدن ما را تأمین می نماید. به علاوه با خوردن این میوه میزان قابل توجهی تانن، پکتین، همی سلولز و دیگر پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای (NSP) وارد بدن ما می گردد.

علاوه بر این ها، میوه تازه کامکوات دارای میزان مناسبی از بعضی ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A ، C و E است و وجود این ترکیبات فیتوکمیکالی در این میوه یاری خوبی برای جمع آوری ترکیبات اکسیدانی از بدن ما و در نتیجه پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها خواهد بود.

کامکوات هم مانند پرتقال سرشار از ویتامین C است . 100 گرم از این میوه دارای 47/9 گرم ویتامین C است که 73 درصد از احتیاج روزانه ما به این ویتامین را رفع می نماید. ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی نقش مهمی در فراوری ترکیباتی چون کلاژن در بدن دارد از این رو در بهبود زخم بسیار موثر است به علاوه ضد رشد ویروس و ضد سرطان است و مانع بروز بیماری های تحلیل برنده اعصاب می گردد. این ویتامین از بروز آرتریت روماتوئید و دیابت می کاهد.

کامکوات دارای میزان قابل توجهی از ویتامین های خانواده B است مانند تیامین(B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، فولات و اسید پانتوتنیک.

این میوه علاوه بر ویتامین فراوان دارای بعضی از املاح هم هست مانند کلسیم، مس، پتاسیم، منگنز، آهن، سلنیوم و روی. 100گرم از نوع خشک شده این میوه دارای 640 میلی گرم پتاسیم، 162 میلی گرم کلسیم و 03/2 میلی گرم آهن است.

پتاسیم یکی از ترکیبات مهم موجود در داخل سلول ها و مایعات بدن است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون یاری می نماید. مس عنصری است که در فراوری گلبول های سرخ نقش دارد و آهن هم برای فراوری گلبول های سرخ و فرآیندهای اکسیداسیون سلولی مورد احتیاج است.

نکاتی در زمینه تهیه و مصرف کامکوات

این میوه را نباید پیش از رسیدن کامل از درخت چید.

برای مصرف می توان آن را به صورت تازه یا به صورت کمپوت استفاده کرد و بعلاوه می توان مربای لذیذی از آن تهیه کرد و یا حتی می توان آن را به سالاد افزود.

برای ماندگاری بیشتر بهتر است این میوه در آب سرد شسته شده و با دستمالی به آرامی خشک گردد.

اگر میوه را با انگشتان به آرامی فشار دهید و آب آن را میل کنید از طعم لذیذ آن لذت خواهید برد.

اگر تمایل داشتید آن را درسته مصرف کنید آن را مانند انگور و زیتون با پوست میل کنید.

انواع روش های مصرف کامکوات:

* می توان این میوه را برش زده و به سالاد میوه یا سالاد سبزیجات افزود.

* این میوه ظاهر بسیار اشتهاآوری دارد و می تواند به اسم تزئین غذا مورد استفاده قرار گیرد.

* مارمالاد تهیه شده از کامکوات بسیار لذیذ است زیرا علی رغم دیگر مرکبات که پوست بسیار تلخی دارند، پوست این میوه طعمی شیرین و مطلوب دارد.

* کامکوات پوره شده را می توان در تهیه سس ها، عصاره میوه، مربا و ژله استفاده کرد.

* آب این میوه در تهیه آب میوه های مخلوط، کیک، پای و بستنی استفاده می گردد.

* از آب این میوه در طعم دهی به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بعلاوه ماهی استفاده می گردد.

منبع:همشهری آنلاین

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون

به "آشنایی با خواص تغذیه ای و دارویی کامکوات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص تغذیه ای و دارویی کامکوات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید