این روز ها کسی دیگر مهندس نمی خرد!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، جابجایی تابستانی بیست و سومین دوره رقابت های لیگ برتر ایران این روز ها در جریان است و تیم های مدعی و البته متمول، دربه در در پی تقویت تیم برای فصل پیش رو هستند. این روز ها و تا به الان شرایط دو باشگاه تراکتور و سپاهان بهتر از بقیه است و آن ها خرید های خوب و تا حدودی منطقی داشته اند. سپاهان فصل پیش تا پای کسب جام قهرمانی هم پیش رفت، ولی نهایتا قافیه را به پرسپولیس، دیگر تیمی که این روز ها در بازار جابجایی فعال است، واگذار کرد.

این روز ها کسی دیگر مهندس نمی خرد!

در بازار تابستانه، تا به امروز، توجه بیشتر تیم ها معطوف به تقویت خط دفاعی و خط هجومی است و کمتر تیمی کوشش داشته تا خط میانی اش را با جذب رجحانن پاسور های لیگ گذشته تقویت کند. شاید علت آن عدم احتیاج سرمربیان کنونی به تقویت این خط باشد، ولی این رویه در مقایسه با بازار فصول پیش، حسابی متفاوت شده است.

در بازار یکی، دو سال گذشته، مهندسان لیگ رجحان، یعنی آن هایی که آمار پاس گل بسیار خوبی داشتند، مورد توجه بودند و حتی تیم ها حاضر بودند برای در اختیار داشتن این بازیکنان، حسابی سر کیسه را شل نمایند. برای تشریح بیشتر این بخش می توان به شرایط سعید صادقی رجوع کرد؛ وینگری که با بازی های درخشان در تیم گل گهر، توانست خودش را به عنوان یکی از ارزشمندترین بازیکنان لیگ برتر ایران معرفی کند. طولی نکشید که با خاتمه یافتن فصل مذکور، تمامی تیم های مدعی در ایران برای خریدن این بازیکن به صف شدند. او نهایتا پرسپولیس را انتخاب کرد، ولی بعد ها مطرح کرد از تیم های دیگر پیشنهاد مالی به مراتب بهتر و بیشتری داشته است. پرسپولیس بعلاوه سروش رفیعی، دیگر مهندس سال های اخیر لیگ برتر ایران را هم خرید. یحیی اگرچه در ماه های نخست چندان فرصتی در اختیار این بازیکن نگذاشت، ولی در ادامه و به ویژه در نیم فصل دوم، سروش را وارد چرخه کرد. از زمانی که سروش به ترکیب اصلی پرسپولیس برگشت، بازی های این تیم متحول شد و نتیجه شد آنکه سرخ پوشان تهرانی سال 1402 را بدون شکست و با کسب برد های متوالی به خاتمه رساندند.

عجیب آنکه تب خرید مهندس در بازار فعلی فروکش نموده است. شاید بخشی از آن به علت قیمت بالای هافبک های کارگشای فصل پیش باشد، ولی کیست که نداند تیم های متمول لیگ رجحان ابایی از هزینه زیاد برای خریدن این ستاره ها ندارند. رجحانن پاسور لیگ برتر ایران در فصل گذشته که با فاصله بسیار زیادی در مقایسه با سایرین در صدر جدول رده بندی این بخش نهاده شد، ریکاردو آلوس، بازیکن خارجی باشگاه تراکتور است. او با 13 پاس گل عنوان رجحانن پاسور لیگ را به خود اختصاص داد. ریکاردو اگرچه مشتریانی داشت، ولی خیلی زود قراردادش را با تراکتور تمدید کرد تا این بار تیمی برای خریدنش وسوسه نگردد.

در رده دوم این رده بندی مهدی ترابی، هافبک باشگاه پرسپولیس قرار گرفته است. او هم بازیکنی است که با توجه به سبک بازی اش مشتریانی دارد. همین هفته اخیر بود که مسئولان باشگاه پرسپولیس مطرح کردند ترابی پیشنهاد بسیار بالایی از یکی از تیم های حاشیه خلیج فارس دارد، ولی ترابی هم تصمیم گرفته در پرسپولیس بماند. در این بین باید به این نکته اشاره نمود که داستان مهدی ترابی و ریکاردو آلوس چندان به هم شبیه نیست. ترابی فصل پرفراز و نشیبی را سپری کرد و برعکس آلوس که ثبات درخور توجهی داشت، خیلی دیر موتورش برای پرسپولیس و یحیی گل محمدی روشن شد.

نکته مهم درباره مهندسان لیگ رجحان این است که به نظر می رسد در فصل پیش رو، برگ برنده دست سپاهان باشد. تراکتور و پرسپولیس توانسته اند رجحانن پاسور های خودی را حفظ نمایند، ولی با نگاهی به شرایط پاسور های فصل پیش تعیین می گردد که سپاهان، قدرت عجیبی در این بخش دارد. فصل گذشته، رامین رضاییان با هفت و فرشاد احمدزاده و شهریار مغانلو با شش پاس گل، عملکرد خوبی در سپاهان از این حیث داشتند. این تیم نه تن ها این بازیکنان را در این فصل نگه داشته (بدون درنظر گرفتن شایعات جدایی شهریار مغانلو) بلکه توانسته رضا شکاری، وینگر فصل پیش گل گهر سیرجان را که با پنج پاس گل در رده بعدی رجحانن پاسور های لیگ نهاده شده بود نیز جذب کند. بدیهی است که این تیم فعلا با چهار پاسور برتر، حرف زیادی از این حیث در فصل پیش رو خواهد داشت.

بعد از سپاهان، پرسپولیس با دو پاسور برتر که یکی مهدی ترابی است و دیگری دانیال اسماعیلی فر (شش پاس گل) در رده بعدی قرار می گیرد. نکته عجیب درباره مهندسان فصل گذشته لیگ برتر ایران اینکه در بین 9 نفر برتر، فقط یک استقلالی دیده می گردد که او هم آرش رضاوند است. آرش پس از رفت و برگشت به استقلال توانست فصل به نسبت خوبی را سپری کند و با شش پاس گل، در رده چهارم مشترک رجحانن پاسور های لیگ برتر نهاده شد. جالب اینکه هفت مهندس برتر لیگ برتر در فصل گذشته تأثیر زیادی در جدول رده بندی کلی لیگ هم داشته اند؛ به طوری که تیم های آن ها در رده اول تا چهارم جدول رده بندی لیگ برتر نهاده شد. شاید این موضوع به خوبی بیانگر این مسئله باشد که به غیر از داستان آقای گلی، مهندسان فوتبالی هم نقشی تأثیرگذار در سرنوشت تیم ها در فوتبال ایران دارند.

منبع: فرارو

به "این روز ها کسی دیگر مهندس نمی خرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روز ها کسی دیگر مهندس نمی خرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید