بین ژنتیک و ابتلای افراد به کرونا ارتباط وجود دارد

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی مسئول فنی مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ویروس کرونا در درگیر کردن افراد، با فرم های مختلف ژنی(پلی مورفیسم) به طور متفاوت عمل می کند.

بین ژنتیک و ابتلای افراد به کرونا ارتباط وجود دارد

دکتر آریانه صدرنبوی در گفت و گو با انجمن گیگابلاگ، با بیان این مطلب افزود: به طور حتم بین ژنتیک و درگیری افراد به کرونا ارتباط وجود دارد، به طوری که در برخی از افراد کرونا، علامت های خفیفی دارد و در برخی دیگر شاهد فوت فرد می باشیم.

تهیه بانک اطلاعاتی بیمار ژنتیکی در خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه برخی از بیماری ها همچون دیابت و سکته مغزی با تغییرات ژنتیکی(پلی مورفیسم) ارتباط دارند، از تهیه بانک اطلاعاتی بیمار ژنتیکی در خراسان رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جهاددانشگاهی خراسان رضوی خبر داد.

وی ادامه داد: در این بانک اطلاعاتی به دنبال این هستیم تا افرادی که تغییرات ژنتیکی پلی مورفیسم دارند را غربالگری نماییم تا در صورت ورود واکسن کرونا به بازار، افراد در اولویت دریافت این واکسن برای این منطقه قرار بگیرند.

افرادی که مقاومت بدنشان به ویروس کرونا زیاد است به مراکز درمانی مراجعه نکنند

صدر نبوی با اشاره به اینکه شناسایی افراد پر خطر از دیگر کاربرد این بانک اطلاعاتی است، اظهار کرد: با شناسایی این افراد می توان علاوه بر به شناسایی افراد به درمان افراد نیز کمک کرد؛ چراکه برخی از افرادی که مقاومت بدنشان به ویروس زیاد است نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند.

وی در تشریح ارتباط بیماری ژنتیکی با دیابت در برخی از افراد، گفت: به دلیل تغییرات ژنتیکی برخی از خانواده ها که قند بیشتری مصرف می کنند، قند را از بدن دفع و دچار بیماری دیابت نمی شوند و این در حالی است که به دلیل پلی مورفیسم(تغییرات ژنتیکی)در برخی از خانواده ها با وجود رعایت در مصرف مواد شیرین، قند در بدنشان جذب و دچار بیماری دیابت می شوند.

مسئول فنی مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در برخی از کشورها تحقیقاتی در خصوص تغییرات ژنتیکی و کرونا آغاز شده است اما تا کنون به علت این که زمانی از شناخت ویروس کرونا نگذشته است این تحقیقات خروجی نداشته است.

در حال حاضر با تست های ژنتیکی می توانیم بسکمک از بیماری ها را تشخیص دهیم

صدر نبوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با تست های ژنتیکی می توانیم بسکمک از بیماری ها را تشخیص دهیم، شرح داد: در حال حاضر مهمترین گره علم ژنتیک در دنیا این است که این علم همچون کتابی است که فقط حروف کتاب را می شناسیم ولی هنوز نمی توانیم با این حروف جمله بسازیم.

وی با بیان اینکه علم ژنتیک یک علم میان رشته ای است که باید در کشور به دنبال همکاری تخصص هایی همچون ژنتیک اعصاب، ژنتیک نازایی و... باشیم، ادامه داد: کشورهای اروپایی در این زمینه کار زیادی نموده اند و در کشورمان هنوز به این سمت نرفته ایم.

95 درصد بیماری های پزشکی بدون علم ژنتیک قابل حل نیستند

صدر نبوی با تاکید بر اینکه 95 درصد بیماری های پزشکی بدون علم ژنتیک قابل حل نیستند، گفت: ژنتیک در تشخیص و درمان بیماری ها از جایگاه بالایی برخوردار است.

مسئول فنی مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی به افزایش آگاهی جامعه ایران از علم ژنتیک اشاره و بیان نمود: طی یک دهه گذشته بیشتر مردم علم ژنتیک را نمی شناختند و جامعه به این علم به عنوان یک علم لوکس می نگریست در حالی که این علم، اساس و پایه همه علم های پزشکی را تشکیل می دهد.

سازمان های بیمه گر، برخی از تست های ژنتیک را تحت پوشش قرار نمی دهند

وی با اشاره به اینکه سازمان های بیمه گر، برخی از تست های ژنتیک را تحت پوشش قرار نمی دهند، ادامه داد: از حدود 5000 تست ژنتیک تنها 35 تست و 5 تست گلوبال(پدر، مادر و فرزند) تحت پوشش بیمه می باشند.

وی افزود: باید سازمان های بیمه گر را قانع نمود که ژنتیک لوکس نیست؛ چراکه هزینه درمان یک بیماری 10 برابر هزینه تشخیص بیماری ژنتیکی است.

جامعه نباید به دلیل کرونا، از انجام تست های ژنتیک غافل شود

صدرنبوی با اشاره به اینکه بسکمک از بیماری های SMA و غربالگیری قبل از ازدواج و بارداری قابل تشخیص می باشند، گفت: جامعه نباید به دلیل کرونا، از انجام تست های ژنتیک غافل شود، دوره کرونا دوره گذار است ولی بیماری هایی همچون بیماری های عقب ماندگی گذرا نمی باشد.

مسئول فنی مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص تاثیر کرونا بر فرایند مراجعان به این مرکز، مطرح کرد: در موج اول کرونا مادران باردار برای انجام تست های ژنتیکی به این مرکز مراجعه داشتند و حتی این مرکز در شرایط اورژانسی فعالیت داشت و شاهد افزایش بیماران به این مرکز بودیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بین ژنتیک و ابتلای افراد به کرونا ارتباط وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بین ژنتیک و ابتلای افراد به کرونا ارتباط وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید