خبرنگاران افزایش 155 درصدی فراوری گاز شیرین در پارس جنوبی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، تهران - خبرنگاران - به گفته مدیر عامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 98 نسبت به سال 92 حدود 155 درصد رشد داشته که این میزان در امسال نیز افزایش خواهد داشت.

خبرنگاران افزایش 155 درصدی فراوری گاز شیرین در پارس جنوبی

هادی هاشم زاده فرهنگ امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی انجمن گیگابلاگ، با بیان اینکه در سال 92، پنج پالایشگاه در مجتمع گاز پارس جنوبی در مدار فراوری قرار داشت، گفت: با راه اندازی پالایشگاه های جدید، تعداد پالایشگاه های در حال بهره برداری به 12 پالایشگاه تا سرانجام سال 98 افزایش یافته است.

وی با بیان این مطلب گفت: هم اکنون سهم فراوری گاز مجتمع در مقیاس با کل کشور، بیش از 74 درصد است. در واقع از زمان بهره برداری فازهای جدید پارس جنوبی حدود دو سوم گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می گردد، که این افزایش فراوری در امسال و با توجه به مدیریت مناسب و تعمیرات برنامه ریزی شده در مجتمع گاز پارس جنوبی نیز تداوم خواهد داشت. اما برکات این افزایش و تداوم فراوری در جنوب کشور بسیار زیاد است.

به گفته فرهنگ؛ گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 98 نسبت به سال 92 حدود 155 درصد رشد داشته است که این میزان در امسال نیز افزایش خواهد داشت.

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مطابق اظهارات مسوولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت فراوری گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 91، به 750 میلیون مترمکعب تا سرانجام امسال خواهد رسید.

در همین زمینه نیز، گازرسانی به روستاها با توسعه پارس جنوبی صورت گرفته است. جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی در سال 92، 14 هزار روستا بودند و اکنون از مرز 30 هزار روستا عبور نموده و تا سرانجام سال به بیش از 32 هزار روستا می رسد.

از طرف دیگر ارزش افزوده ایجاد شده به دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه فراوری گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال 92 نیروگاه ها 27 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال های اخیر، به یک سوم تقلیل یافت و به 9 میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم، کمتر می گردد.

از سوی دیگر، صادرات گاز نیز با افزایش فراوری گاز پارس جنوبی، 90 درصد افزایش یافته است، ایران هم اکنون به طور میانگین روزانه حدود 80 میلیون مترمکعب گاز صادر می نماید.

نکته مهم آن است که صادرات محصولات مختلف به ویژه گاز، علاوه بر ایجاد منابع اقتصادی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و اقتصادی در پی دارد، که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق نموده است. چه بسا اگر کارشکنی ها و تحریم های ظالمانه نبود، ایران امروز به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز گاز خود را ارسال می کرد.

در توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به صورت غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده های نفتی به دلیل توسعه طرح های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

فراوری گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می نماید، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می دهد.

اما پیروز دیگر این میدان فراوریکنندگان و پیمانکاران داخلی هستند، امروز سازندگان داخلی با توجه به مشارکت در پروژه ها و اعتماد صنعت نفت بسیار توانمند شده اند و این موضوع اشتغال فراوانی نیز در کشور ایجاد نموده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش 155 درصدی فراوری گاز شیرین در پارس جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 155 درصدی فراوری گاز شیرین در پارس جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید