خودرو های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، گیل پرت دانشمند ارشد این شرکت می گوید ارائه خودرو هایی با منابع انرژی مختلف، از جمله مدل های هیبریدی و هیدروژنی، برای شرکت های خودروسازی منطقی تر است.

خودرو های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!

تویوتا با وجود کوشش های زیاد برای رواج ایده تکنولوژی خودرو های هیبریدی، در ورود به بازار خودرو های برقی کند عمل نموده است. نتیجه این عملکرد نقدها زیادی است که کارشناسان و مشتریان به عملکرد تویوتا وارد می نمایند. حالا تویوتا ادعا می نماید که داده هایی دارد که ثابت می نماید تمام برقی سازی صنعت خودرو نه تنها یک تصمیم تجاری بد است، بلکه می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

گیل پرت دانشمند ارشد این شرکت می گوید ارائه خودرو هایی با منابع انرژی مختلف، از جمله مدل های هیبریدی و هیدروژنی، برای شرکت های خودروسازی منطقی تر است.

اما اگر خودرو های برقی آلودگی کربنی فراوری نمی نمایند، چرا به سراغ فراوری خودرو های هیبریدی برویم؟ پرت می گوید این مشکل به علت کمبود دسترسی به لیتیوم ماده معدنی اصلی در ساخت پک های باتری رخ خواهد داد. او پیش بینی می نماید که صنعت خودرو به زودی با کمبود لیتیوم و بعلاوه سایر مواد معدنی مورد استفاده در فراوری باتری و کمبود ایستگاه شارژ روبرو خواهد شد، چون تعداد خودرو های برقی در حال فراوری به شدت افزایش می یابد؛ و اگر لیتیوم کافی برای فراوری ده ها میلیون خودروی برقی در دسترس نباشد، اشتراک آن بین خودرو های هیبریدی منطقی به نظر می رسد. پرت می گوید ساخت میلیون ها مدل هیبریدی تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی کربنی نسبت به استفاده از مقدار مشابه لیتیوم برای فراوری تعداد کمتری مدل تمام برقی دارد.

خودرو های هیبریدی ارزان هستند

پرت محاسبات خود را با 100 خودروی درون سوز آغاز می نماید که 250 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر می نمایند. اگر لیتیوم کافی برای ساخت 100 کیلووات ساعت باتری داشته باشید، می توانید یک تسلا با محدوده پیمایش بالا بسازید. اما 99 خودروی به جای مانده همچنان درون سوز خواهند بود و مقدار آلودگی کربنی آن ها 248.5 گرم در هر کیلومتر است. اگر این 100 کیلووات ساعت را بین 90 خودروی هیبریدی تقسیم کنید و تنها 10 خودروی درون سوز باقی بگذارید، آلایندگی به 205 گرم در هر کیلومتر کاهش می یابد.

فراوری خودرو های هیبریدی به آن معنا نیست که تویوتا علاقه ای به خودرو های برقی ندارد. این شرکت ژاپنی به تازگی سدان تویوتا bZ3X هم میزان تسلا مدل 3 را برای چین معرفی نموده است. این خودرو در کنار شاسی بلند تویوتا bZ4X عرضه می گردد. اما این شرکت معتقد است که رقبایش مانند هوندا، کادیلاک، ولوو و دیگران، با تمام برقی کردن خط فراوری خود مرتکب اشتباه می شوند.

پرت در این باره گفت: کمبود بزرگی در زمینه مواد موردنیاز در فراوری باتری و بعلاوه ایستگاه های شارژ رخ خواهد داد. این موضوع که نشان می دهد برترین راه چاره این مسائل فراوری انواع مختلف خودرو های هیبریدی است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "خودرو های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید