خونریزى از بینى

به گزارش انجمن گیگابلاگ، هیچ اتفاقى مثل خونریزى از بینى این فکر را در انسان تداعى نمى کند که چه میزان خون در سر انسان در حال جریان است، در داخل مویرگ هاى بینى، حجم زیادى خون در گردش مى باشد. شما هرگز چنین خونى را در زندگى خود ندیده اید. تمام دهان و چانه و حتى پیژامه و حوله حمام پر از خون مى گردد.

خونریزى از بینى

خونریزى از بینى

17 نکته براى بند آوردن خون

هیچ اتفاقى مثل خونریزى از بینى این فکر را در انسان تداعى نمى کند که چه اندازه خون در سر انسان در حال جریان است، در داخل مویرگ هاى بینى، حجم زیادى خون در گردش مى باشد. شما هرگز چنین خونى را در زندگى خود ندیده اید. تمام دهان و چانه و حتى پیژامه و حوله حمام پر از خون مى گردد.

با فین، لخته خون را خارج کنید.

قبل از اینکه براى متوقف کردن خونریزى کوشش کنید، با یک فین شدید محتویات بینى را خارج کنید. این کار باعث خارج شدن لخته هاى خونى مى گردد که رگ هاى خونى را باز نگه مى دارد؛ رگ هاى خونى حاوى الیاف ارتجاعى مى باشند، اگر بتوانید لخته را بیرون بیاورید، مى توانید باعث انقباض الیاف ارتجاعى نزدیک منفذهاى ایجاد شده شوید.

بینى داراى خونریزى را با پنبه مرطوب، پر کنید.

بعضى از متخصصان ما، ضد احتقان هاى مخصوص بینى را توصیه مى نمایند. جرالد پرنیساپیتو)متخصص گوش، حلق و بینى در دانشگاه واشنگتن(سرکه سفید را توصیه مى کند. اسید موجود در سرکه به آرامى محل را مى سوزاند. ضد احتقان ها تنها کنترل موقتى را فراهم مى نمایند. اگر از آنها استفاده درست نگردد، پوشش بینى را مى سوزانند.

گاز ساده هم مؤثر است.

اگر پنبه در دسترس ندارید، از گاز استریل ساده بهره ببرید. گاز را قبل از گذاشتن در بینى مرطوب کنید)هنگام در آودن گاز، دستان را به صورت فنجان درآورید و آن را پر از آب و گاز را خیس کنید(. این کار باعث شل شدن گاز مى گردد تا درآوردن آن آسان گردد.

بخش نرم بینى را فشار دهید.

به محض اینکه در بینى خود دمیدید و گاز یا پنبه را در داخل آن گذاشتید، بخش نرم بینى خود را بین انگشت شست و انگشت اشاره فشار دهید. فشار را مداوم به مدت پنج تا هفت دقیقه ادامه دهید. اگر خونریزى بند نیامد، از گاز تازه بهره ببرید و براى پنج تا هفت دقیقه دیگر فشار دهید.

صاف بنشینید.

اگر دراز بکشید و یا سرتان را عقب بگذارید، خون را قوت مى دهید.

از بسته یخ بهره ببرید.

گاهى وقت ها گذاشتن بسته یخ روى پیشانى مى تواند تا حدودى یاری کند؛ سرما باعث انقباض خونى و کاهش خونریزى مى گردد.

تا چند روز بعد از بند آمدن خون، بینى را دستکارى نکنید.

7 تا 10 روز طول مى کشد تا پارگى رگ هاى خونى که منجر به خونریزى شده، ترمیم گردد.

خونریزى بعد از تشکیل لخته متوقف مى گردد. اما با فرایند پیشرفت التیام، لخته به صورت دلمه درمى آید. اگر بینى را در طول هفته بعد پاک کنید باعث کنده شدن دلمه و دچار خونریزى دیگرى خواهید شد.

از پماد آنتى بیوتیک - استروئید بهره ببرید.

اگر دو یا سه بار در روز اندازهى از این پمادها را داخل بینى بمالید، هر گونه باکترى استاف را از بین مى برد و جلوى خارش را مى گیرد و از کبره بستن موکوس جلوگیرى مى کند.

آهن مصرف کنید.

اگر شما به خونریزى بینى حساس هستید، از مکمل هاى آهن بهره ببرید. آهن یک جزء حیاتى هموگلوبین مى باشد و نقش کلیدى در سلول هاى قرمز خون بازى مى کند.

مراقب مصرف آسپیرین باشید.

آسپیرین مى تواند در ایجاد لخته خون اختلال ایجاد کند اگر به خونریزى بینى حساس هستید، متخصصان ما توصیه مى نمایند که آسپیرین غیر ضرورى مصرف نکنید.

مراقب مصرف سالیسیلات هم باشید.

از مصرف غذاهاى حاوى سالیسیلات بالا خوددارى کنید. سالیسیلات یک ماده شبیه آسپیرین مى باشد که در قهوه، چاى، اغلب میوه ها و سبزیجات یافت مى گردد. غذاهاى حاوى این ماده شامل سیب، آپریکات، همه میوه هاى دسته توت، نعناع، گیلاس، مویز، انگور، کشمش، روغن گانترى، فلفل زنگ سان، هلو، آلو، تانجلو، گوجه، خیار و ترشى مى باشد.

فشار خون خود را کنترل کنید.

افراد داراى فشار خون بالا به خونریزى از بینى حساس هستند. بنابراین رژیم غذایى کم چربى و کم کلسترول را پیش بگیرید اگر شما داراى فشار خون هستید و دچار پارگى رگ خونى شدید، بهتر است که پارگى خارج حفره کاسه سر اتفاق بیفتد تا داخل آن، چرا که منجر به سکته مى گردد - مثل این است که خدا به شما دریچه اطمینان داده است.

هوا را مرطوب کنید.

هنگامى که نفس مى کشید، وظیفه بینى شما کنترل هوایى است که به ریه ها مى رود تا هواى مرطوب به ریه هاى شما برسد. بنابراین اگر هواى اطراف خشک باشد، وظیفه بینى شما سخت تر مى گردد. یک دستگاه مرطوب نماینده خوب مى تواند یاری نماینده باشد.

دکتر کاتز توصیه مى کند که دستگاه مرطوب نماینده را با آب مقطر پر کنید تا از ناخالصى هایى که در آب شیر است ممانعت گردد. بعلاوه مطمئن شوید که دستگاه را به درستى طبق دستورات کارخانه فراوری نماینده آن هر هفته به درستى تمیز مى کنید - و آن را با مقادیر برابر آب و سرکه پر کنید و به مدت 20 دقیقه آن را روشن بگذارید.

ویتامین C کافى مصرف کنید.

ویتامین C یک ماده اساسى براى تشکیل کلاژن مى باشد - و خود کلاژن در سلامت بافت هاى بدن نقش دارد - کلاژن موجود در بافت هاى راه هاى هوایى فوقانى به چسبندگى موکوس یاری مى کند و به ایجاد رطوبت و محافظت از پوشش سینوس ها و بینى را بر عهده دارد.

هشدار پزشکى

هنگامى که خونریزى از بینى به پزشک نیاز دارد.

شما پنبه را داخل بینى تان گذاشته اید، فشار وارد کردید و مدت زمان معینى را صبر کردید - اما هنوز خونریزى دارید. چه باید کنید؟ به طرف اورژانس بروید اگر خونریزى ادامه داشته باشد مى تواند شما را بکشد. در موارد نادر، خونریزى مداوم نشانه تومور است. اگر شما پیر هستید و عروق شما انعطاف پذیرى سابق خود را از دست داده باشد، قبل از مراجعه به پزشک باید بیش از 10 دقیقه صبر کنید.

اگر از عقب بینى خونریزى داشتید، در این حالت هم باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. و این زمانى است که پنبه را در بینى تان گذاشته اید و متوجه شدید که خون به داخل)پشت(گلوى تان جریان دارد. خونریزى هاى خلفى بینى، نیاز به گذاشتن پنبه از داخل دهان دارد و این کار را باید متخصص انجام دهد.

درمان داخل رینگ

در مسابقات حرفه اى بوکس، شما تقریبا یک دقیقه بین راندها فرصت دارید تا خونریزى از بینى را قطع کنید. آنجلو داندى، مربى اهل میامى که مربى گرى 11 بوکسور حرفه اى از جمله محمد على و شوگر رى لئونارد را هم عهده دار است، تکنیک خاصى در بند آوردن خون دارد.

وى چه کار مى کرد؟

من یک تکه پنبه مى گرفتم و یک فتیله از آن درست مى کردم و آن را در آدرنالین 1: 1000 قرار مى دادم و به سوراخ بینى فرو مى بردم. سپس به کناره بینى فشار وارد مى کردم - اگر خونریزى از هر دو طرف بود، فتیله پنبه اى را در هر دو سوراخ بینى مى کردم و به بوکسور مى گفتم که از دهانش نفس بکشد و سپس یک گاز مى گرفتم و در قسمت وسط بینى به شدت فشار مى دادم. شما مى دانید که در کدام قسمت سوراخ هاى بینى در ته بینى به هم مى رسند؟ شما مى توانید هر چقدر محکم که بخواهید فشار دهید. چرا که آسیبى وارد نمى گردد - این کار به نظر مى رسد خونریزى را متوقف کند.

آدرنالین 1: 1000 تنها با تجویز پزشک قابل دسترس است - ماده اولیه آن اپى انفرین مى باشد که در ترکیب بعضى از داروهاى مربوط به بینى وجود دارد.

در انتخاب قرص هاى ضد باردارى محتاط باشید.

استروژن فراوری موکوس را تحت تأثیر قرار مى دهد. هر عاملى که توازن استروژن را در بدن به هم بزند - مثل یائسگى در زنان - مى تواند استعداد به خونریزى از بینى را در فرد افزایش دهد. بعضى از قرص هاى ضد باردارى هم این توازن را بر هم مى زنند؛ اگر شما مشکل خونریزى از بینى دارید، در انتخاب قرص هاى کنترل باردارى با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار نکشید.

شما مى خواهید که حفره بینى تان را مرطوب نگه دارید؛ سیگار کشیدن در واقع آن را کاملا خشک مى کند.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون

به "خونریزى از بینى" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خونریزى از بینى"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید