داستان ظهور شزم؛ بزرگ ترین پلتفرم تشخیص موسیقی
به گزارش انجمن گیگابلاگ، از آن موقع که گوشی های هوشمند به سیستم عامل هایی قدیمی مانند سیمبین مجهز بودند، شزم یکی از محبوب ترین اپ ها بود که به صورت پیش فرض روی بسیاری از آن ها یافت می شد. در واقع، این پلتفرم بزرگ ترین سرویس تشخیص موسیقی در دنیاست که شاید بهتر باشد آن را بزرگ ترین موتور جستجوی دنیای موسیقی بنامیم.
در گذشته های دور، اگر قطعه موسیقی خاصی را می شنیدید که نظر شما را جلب می کرد و کنجکاو می شدید نام آن را بدانید، باید از کسی دیگر می پرسیدید یا صبر می کردید تا از رادیو یا تلویزیون پخش شود تا با آن آشنا شوید. اما با معرفی شزم همه چیز تغییر کرد. اکنون بیش از 20 سال است که از معرفی این سرویس محبوب می گذرد و شزم همچنان در بسیاری از گوشی ها و ساعت های هوشمند مشغول فعالیت است.
مانند گوگل، شزم هم در ادبیات امروزه به یک فعل و یک نام تبدیل شده است. بسیاری از عبارت شزم کردن برای جستجوی یک موسیقی با استفاده از شزم استفاده می نمایند و به موسیقی ناشناخته ای که به وسیله این اپ تشخیص داده می شود شزم می گویند.
ریشه های شزم
هنگامی که اپل در سال 2008 از اپ استور رونمایی کرد، شزم جزو اولین اپلیکیشن های گوشی های هوشمندش بود. با وجود این عمر طولانی، این سرویس همچنان محبوب و پیروز است. اما ایده اولیه شزم به پیش از اپ استور و آیفون و به سال 2002 بازمی شود، یعنی زمانی که هنوز گوشی هوشمندی وجود نداشت!
در آن موقع، کاربران باید با یک شماره مخصوص تماس تلفنی برقرار می کردند و به وسیله تلفن خود موسیقی مورد نظر را برای شزم پخش می کردند تا ترانه مورد نظر شناسایی و اطلاعات آن به کاربر ارائه شود. کریس بارتون، هم بنیان گذار شزم در مصاحبه ای با مدیوم درباره آن ها روزها می گوید: پیچیده ترین چیزی که کاربران پس از تماس تلفنی می توانستند انجام دهند این بود که آهنگ زنگ نصب نمایند، پیغام های متنی بفرستند و اگر خیلی حرفه ای بودند در سرویس های پیغامکی اخبار ورزشی عضو شوند.
اما بارتون چشم انداری که برای شزم تصور می کرد را با سایر بنیان گذاران این سرویس، هیراج موکرجی، فلیپ اینگلبرشت و ایوری وانگ عنوان کرد. او در سال 1999 به این فکر کرد که سرویسی برای تشخیص موسیقی راه اندازی کند. بارتون در آن موقع دانشجوی رشته MBA بود و معمولا ایده های تجاری خود را با دوست و همکلاسی اش، فلیپ اینگلبرشت، به اشتراک می گذاشت. در ادامه تصاویر تیم بنیان گذاران شزم را مشاهده خواهید کرد که به فاصله 20 سال گرفته شده اند.
در آن دوران، چند شرکت دیگر هم در کوشش بودند سرویس تشخیص موسیقی خود را توسعه دهند که به رادیو پلی ها محدود بودند. اما این مدل برای افرادی که در یک مکان مانند فروشگاه یا باشگاه در پی یک موسیقی بودند چندان مناسب نبود.
بارتون درباره چگونگی رسیدن به ایده شزم می گوید که ناگهان به این فکر کرد اگر کسی بخواهد یک موسیقی را به وسیله همان صدای اصلی خودش و به یاری یک گوشی تلفن همراه شناسایی کند چطور باید این کار را انجام دهد؟
او در مصاحبه ای با MUO درباره طول عمر شزم گفته است که همواره فکر می نموده شزم در میان کاربران تلفن های همراه به یک محصول محبوب تبدیل خواهد شد و بسیار شادمان است که می بیند پس از این راه طولانی این رویا محقق شده است.
شزم چگونه کار می نماید؟
به عنوان یک موتور جستجوی صوتی، شزم بخشی از یک ترانه را تشخیص می دهد و یک اثر انگشت دیجیتالی از آن ایجاد می نماید تا در آینده سریع تر آن را تشخیص بدهد. شبیه به اثر انگشت انسان، این اثر انگشت صوتی دیجیتالی هم الگوی خاصی از داده ها را دارد که به صورت انحصاری به ترانه یا اثر موسیقایی مورد نظر تعلق دارد. این تکنولوژی به وسیله ایوری وانگ، هم بنیان گذار شزم، توسعه داده شد و او بود که چنین الگوریتم جالبی را خلق کرد.
وانگ در مقاله ای در دانشگاه کلمبیا در توصیف این الگوریتم می گوید که نویز و به هم ریختگی صدا روی آن اثری ندارد، از نظر پردازشی کارآمد است و مقیاس پذیری بسیار بالایی دارد که به آن اجازه می دهد با تشخیص بخش کوچکی از یک موسیقی که به وسیله میکروفون گوشی و در حضور صداهای پس زمینه و نویز پایدار محیط ضبط می شود و با فشرده کردن کدک، از پایگاه داده ای که بیش از یک میلیون ترک را در آرشیو خود دارد، اثر مورد نظر را پیدا کند.
طبق اعلام گاردین، در سال 2002، دیتابیس شزم شامل یک میلیون ترک بود. معمولا حدود 15 ثانیه طول می کشد تا شزم تشخیص دهد یک آهنگ در دیتابیس موجود است و آن را پیدا کند. با بهبود الگوریتم اپلیکیشن هم رشد کرد و هم زمان با توسعه گوشی های هوشمند قدرتمندتر، شزم اکنون می تواند در چند ثانیه از بین بیش از یک میلیارد اثری که در دیتابیس خود دارد، آهنگ مورد نظر کاربر را شناسایی و جزئیات آن را ارائه کند. حتی اگر اثر ریمیکس یا کاور شده باشد و نویز پس زمینه آن زیاد باشد، در کار این سرویس اختلال ایجاد نمی نماید.
نسخه های امروزی شزم علاوه بر نام اثر، اطلاعات دیگری مانند نام هنرمند و بیوگرافی او و اطلاعات اضافی مانند شعر، ویدیو و لینک خرید بلیت کنسرت را هم به شما ارائه می نماید.
نقاط عطف جهت 20 ساله
1999: بارتون در هنگام تحلیل ایده های تجاری احتمالی، طرح شزم به ذهنش رسید.
شروع دهه 2000: Shazam Entertainment, LTD به عنوان یک شرکت رسمی تاسیس شد. وانگ یک تکنولوژی تازه برای تشخیص صوت و موسیقی توسعه داد.
2002: شزم سرویس خود را راه اندازی کرد و کاربران با تماس تلفنی آهنگ را برای شزم پخش می کردند و سپس به وسیله پیغامک جزئیات را دریافت می کردند.
19 آوریل 2002: Jeepster که به وسیله T-Rex خوانده شده بود، اولین آهنگی بود که به وسیله شزم جستجو شد.
سپتامبر 2002: آهنگ Cleanin out my closet از امینم اولین آهنگی بود که 1000 بار شزم شد.
جولای 2008: اپلیکیشن شزم در اپ استور تازه تاسیس اپل عرضه شد. اولین آهنگی که با استفاده از اپ آیفون شزم جستجو شد، How am I different از ایمی مان بود.
اکتبر 2008: شزم برای کاربران اندرویدی عرضه شد.
2011: ویژگی های تشخیص موزیک شزم به تشخیص برنامه های تلویزیونی و تبلیغات ها هم توسعه یافت و آن را به یک ابراز تشخیص صوت واقعی تبدیل کرد.
فوریه 2012: آهنگ TiK ToK از کِشا اولین آهنگی بود بیش از یک میلیون بار شزم شد.
آوریل 2015: کاربران حالا می توانستند از شزم روی اپل واچ استفاده نمایند.
25 مه 2017: شوی مسابقه Beat Shazam در شبکه Fox پخش شد.
سپتامبر 2018: اپل با پرداخت 400 میلیون دلار شزم را تصاحب کرد.
ژوئن 2021: تعداد جستجوی ماهانه شزم به 1 میلیارد بار رسید.
مه 2022: شزم به رکورد 2 میلیارد بار نصب و 70 میلیارد بار جستجو از زمان تاسیس دست یافت.
در سال 2022، شزم 20 ساله شد و برای جشن گرفتن آن، اپل موزیک پلی فهرست اختصاصی با عنوان 20 Years of Shazam Hits را منتشر کرد که آهنگ هایی با بیشترین تعداد جستجو در شزم را شامل می شود. این پلی فهرست به وسیله اسپاتیفای هم قابل دسترسی است و کاربری آن را با نام Shazam 20 years top 20 playlist منتشر نموده است.
یک پارچه سازی
این موتور جستجوی موسیقی اکنون با بسیاری از پلتفرم های محبوب موسیقی یک پارچه سازی شده و اکنون می توانید آثاری را که شزم نموده اید به آرشیو خود در اپل موزیک و اسپاتیفای اضافه کنید. این پلتفرم به وسیله مرورگر اپ شزم، پلی استور گوگا، اپ استور اپل، گلکسی استور سامسونگ و وب استور کروم قابل دسترسی است. بنابراین، با هر سیستم عاملی می توانید از آن بهره ببرید و به سرعت اثر مورد نظر خود را پیدا کنید.
آینده شزم
بدون شک شزم نحوه تعامل افراد با موسیقی را دگرگون نموده است. این سرویس به بخشی از زندگی هواداران موسیقی برای شناسایی آهنگ های محبوبشان تبدیل شده است. اما آیا می تواند زیر سایه اپل به این روند ادامه دهد؟ نظر شما چیست؟
منبع: Make Use Of
منبع: دیجیکالا مگ