دو عامل مهم در کاهش وزن که احتمالا نمی دانید!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، وی گفت: تحرک کم، دریافت کالری بالا، استرس زیاد و خواب ناکافی یا زیاد در افزایش وزن موثر هستند؛ بنابراین باید با افزایش فعالیت های ورزشی و تکنیک های آرام سازی، مقدار دریافت مواد غذایی را کنترل کرد.

دو عامل مهم در کاهش وزن که احتمالا نمی دانید!

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، در نتیجه با کاهش دریافت میزان کالری و افزایش فعالیت های فیزیکی می توان از بروز چاقی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کرد.

دکتر ناهید آریائیان، گفت: در سال های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال 1980 در دنیا بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

او با اشاره به افزایش بچه ها مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های شایع همانند بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان ها، بعضی بیماری های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می گردد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می دهد به ازای هر 10 درصد کاهش وزن، 20 الی 25 درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می یابد؛ در واقع چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن به شمار می رود و با کاهش حتی 10 درصد از وزن می توان به میزان قابل توجهی از ابتلا به بیماری های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطر نشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می گردد. BMI بالاتر از 25 تا 29.9 اضافه وزن و بالاتر از 30 به عنوان چاقی تعریف می گردد.

وی اضافه کرد: دلیل چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم. به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: بعضی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی نموده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا بعضی از گروه های غذایی را حذف می نمایند؛ ولی باید توجه داشت که ضروری است همه گروه های غذایی به میزان مورد احتیاج استفاده شوند و گروه های سبزی ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن ها به صورت خام و آب پز به حس سیری یاری می نماید)، میوه ها، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

او تاکید نمود: بعلاوه مصرف غذا های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا های سرخ کردنی، شیرینی ها و چربی های اشباع شده کاهش یابد و از روغن های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در میزان مورد احتیاج استفاده و آب کافی مصرف گردد.

وی گفت: تحرک کم، دریافت کالری بالا، استرس زیاد و خواب ناکافی یا زیاد در افزایش وزن موثر هستند؛ بنابراین باید با افزایش فعالیت های ورزشی و تکنیک های آرام سازی، میزان دریافت مواد غذایی را کنترل کرد.

آریائیان توصیه کرد: از نشستن های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده روی مستمر، انجام ورزش های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد احتیاج را مورد توجه قرار دهید.

وی اضافه کرد: بعلاوه برای کنترل اشتها در فاصله وعده های اصلی می توانید از میان وعده های مغذی مناسب نظیر میوه ها (در حد مورد احتیاج)، سبزی ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) بهره ببرید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف گردد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی در سرانجام، توضیح داد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی تر است، در نتیجه کمتر به بیماری های جسمانی و روانی مبتلا می شویم.

منبع: فرادید

به "دو عامل مهم در کاهش وزن که احتمالا نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو عامل مهم در کاهش وزن که احتمالا نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید