فرآیند حذف قرعه کشی خودرو به تعویق نیفتاده، شروع شده است

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: فرآیند حذف قرعه کشی در عرضه خودرو شاهین رخ داده است و چند خودروی دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه کشی آن ها با افزایش فراوری، حذف خواهد شد.

فرآیند حذف قرعه کشی خودرو به تعویق نیفتاده، شروع شده است

به گزارش گروه مالی انجمن گیگابلاگ، عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی معاونت صنایع حمل ونقل وزارت صمت در مصاحبه با بخش خبر 21 شبکه اول سیما با تأکید بر این که فرآیند حذف قرعه کشی در عرضه خودرو به تعویق نیفتاده بلکه شروع شده است، درباره متمرکز شدن قرعه کشی فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه و تأثیر آن بر فروش عادلانه خودرو، اضافه نمود: هدف موردنظر در این طرح این است که بتوان مقدار شفافیت فرآیند عرضه را بیشتر کرد و علاوه بر آن تمهیداتی اندیشید که خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.

وی با تأکید بر این که هدف این طرح ایجاد شفافیت بیشتر و برطرف دغدغه های مصرف کنندگان و مردم در مورد عرضه خودرو است، ادامه داد: آنچه که در سامانه یکپارچه، دنبال می گردد این است که تمام عرضه خودروسازان کشور به صورت متمرکز انجام گردد و قابلیت پایش مناسب به وسیله سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان نیز در آن وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه نمود: بنابراین دغدغه و نگرانی هایی که در مورد نحوه عرضه خودروسازان وجود دارد در این جهت قابل برطرف خواهد بود.

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که در بعضی خبر ها عنوان شده است با این تصمیم، برنامه حذف قرعه کشی خودرو منتفی خواهد شد، بیان داشت: به هیچ وجه این گونه نیست؛ صنعت خودرو صنعت پیچیده ای محسوب می گردد و ذینفعان فراوانی نیز دارد، برای حل مسائلی که در حوزه صنعت خودرو وجود دارد به طور معمول راه چاره ها در سطوح مختلف دیده می گردد.

وی اضافه نمود: راه چاره اصلی به شکلی دیده شده تا بتواند مسئله را به صورت ریشه ای حل نماید، افزایش فراوری با تکیه بر توان زنجیره ارزشی که در صنعت خودرو کشور در این سال ها شکل گرفته، شرکت های دانش بنیان و پایدار کردن جریان فراوری و عرضه خودرو مجموعه این راه چاره ها است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت توضیح داد: این فرآیندی است که شروع شده و همان طور که مشاهده می کنید سال جاری در برنامه خودروسازان افزایش فراوری به مقدار 650 هزار دستگاه برای سایپا و 750 هزار دستگاه برای ایران خودرو در نظر گرفته شده و خودروسازان دیگر نیز هرکدام برنامه فراوریی خود را دارند که به وسیله وزارتخانه پایش خواهد شد و با آن فرآیند، مسئله به صورت بلندمدت و ریشه ای حل خواهد شد.

توکلی لاهیجانی توضیح داد:، اما باید در سطوح مختلف با مسئله ای که اکنون در بازار خودرو داریم، روبه رو شد؛ مهار این مسئله با راه چاره های کوتاه مدت به وسیله شفافیت در عرضه صورت می گیرد؛ بنابراین حذف قرعه کشی به تعویق نیفتاده بلکه اکنون این فرآیند شروع شده است؛ زمانی برنامه فراوری خودروی شاهین 20 هزار دستگاه بود که اکنون به 60 هزار دستگاه رسیده و در عمل فرآیند قرعه کشی در مورد این خودرو حذف شده است و دو الی سه خودرو دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه کشی آن ها با افزایش فراوری حذف خواهد شد.

وی تأکید کرد: سامانه عرضه یکپارچه و شفافیت در عرضه به ما اجازه خواهد داد که بتوانیم فرایند حذف قرعه کشی را با آن راه چاره اصلی، تسریع کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت درباره این که آیا سامانه فروش یکپارچه خودرو شامل خودروسازان خصوصی نیز خواهد شد یا خیر، گفت: یکی از دغدغه هایی که در سطح جامعه وجود داشت مقدار عرضه خودروسازان و شفافیت مرتبط با مقدار عرضه بود؛ آنچه که در سامانه یکپارچه دنبال می گردد این است که همه خودروسازان تمام عرضه های خود را در سامانه داشته باشند.

توکلی یادآور شد: در یک بند از فرمان 8 بندی رئیس جمهور در حوزه خودرو نیز بر این نکته تأکید فراوان شده بود و ما نیز بر اساس آن فرمان در وزارت صمت شرایط فعلی را آسیب شناسی کردیم و عرضه تمام خودروسازان خصوصی نیز به وسیله سامانه متمرکز اتفاق خواهد افتاد و هرگونه عرضه خودرو به صورت رانتی به اشخاص، شرکت ها و … به طور کامل و به صورت شفاف مورد پایش قرار خواهد گرفت تا دغدغه هایی که در سطح جامعه در حوزه خودرو وجود دارد، برطرف گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرآیند حذف قرعه کشی خودرو به تعویق نیفتاده، شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند حذف قرعه کشی خودرو به تعویق نیفتاده، شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید