مزایای شگفت انگیز پیاده روی در سرما و گل و لای!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، اجازه ندهید هوای زمستانی برنامه های شما را به تعویق بیندازد. بیرون رفتن و پیاده روی در گل و لای و سرما برای سیستم ایمنی و سلامتی کلی ما بسیار مفید است.

مزایای شگفت انگیز پیاده روی در سرما و گل و لای!

انجمن گیگابلاگ | با نزدیک شدن به روز های کوتاه و سرد پاییز و زمستان بسیاری از افراد پیاده روی را کنار می گذارند. این اشتباه بزرگی است! در چند سال گذشته، محققان به آنالیز بعضی از مزایای کمتر شناخته شده پیاده روی در آب و هوای زمستانی پرداخته اند و دریافته اند همان دلایلی که شاید بازدارنده پیاده روی زمستانی ما است در واقع دلایل عالی برای بیرون رفتن از خانه است.

برترین زمان پیاده روی در شهر ها فصل زمستان است، بخصوص زمانی که باد آلودگی را پراکنده می نماید و باران آلودگی و میکروب های هوا را می شوید. در مطالعه ای که سال 2021 انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند برترین روز ها برای اجتناب از ابتلا به سویه های به شدت مسریِ کووید روز های بادخیز است که باد میکروب ها و باکتری ها را به سرعت با خود می برد. شهر ها در روز های بارانی به سرعت خلوت شده و خیابان های همواره شلوغ در یک روز بارانی برترین مکان پیاده روی هستند و پیاده رو های خالی از عابر برترین جا برای تمرین پیاده روی برعکس!

بر اساس مطالعه سال 2020 که در مجله Brain Communication منتشر شد، پیاده روی برعکس مجموعه کاملاً متفاوتی از عضلات پایین تنه را درگیر می نماید و سبب تقویت تعادل و ثبات ما می گردد. ما معمولاً حین راه رفتن اندکی رو به جلو خم می شویم، اما در پیاده روی برعکس، ستون فقرات ما در یک راستا قرار گرفته و بخش میانی بدن ما برای حفظ ثبات ما سخت تر کوشش می نماید. در مطالعه دیگری اثبات شد 10 دقیقه پیاده روی برعکس به مدت چهار روز در هفته، درد انتهای کمر را پس از سه هفته کاهش می دهد. همزمان، مفاصل و عضله چهارسر زانو تقویت می گردد که به معنای اصلاح طرز راه رفتن و کم شدن درد است.

اگر بیرون از شهر زندگی می کنید، موقع رگبار زمان عالی پیاده روی است، اما بنا به دلایلی کاملاً متفاوت. کوبش قطرات باران سبب می گردد گیاهان، درختان و خاک ترکیباتی با بوی شیرین آزاد نمایند و بوی شیرینِ این ترکیبات با هوایی که ما نفس می کشیم ترکیب می گردد. مطالعات حاکی از آنست که استنشاق این ترکیبات خلق و خو را بهتر می نماید در حالی که فراوانی یون های منفی هوا (که با برخورد مولکول های آب و هوا مولکولی با بار اضافه فراوری می نماید) می تواند سلامت تنفسی و ایمنی را بهبود ببخشد.

زمانی که دانشمندان استرالیایی آزمایشاتی را در آلپ انجام دادند، از این یافته حیرت زده شدند که راه رفتن در هوای به شدت یونیزه شده سبب بالا رفتن سطوحِ یک آنتی بادیِ حیاتیِ واقع در پوشش مخاطی دهان، بینی و روده می گردد. محققان حدس زدند فراوانی این آنتی بادی علت تقویت ایمنی و بالا رفتن ظرفیت ریه افراد است؛ پس چکمه هایتان را بپوشید، کت ضدآب تن کنید و از مزایای هوای پاک و مجموعه پیچیده ای از رایحه هایی که زیر رگبار به مشام می رسند، بهره ببرید. اگر می توانید به کوه ها و جنگل ها بروید، جایی که یون های منفیِ هوا مدت طولانی تر داوم دارند. در نواحی مه آلودِ پوشیده از درخت، یون های منفی هوا نسبت به زمین های باز دو برابر بیشتر است، پس صبح زود از خواب بیدار شوید و از آخرین مهِ صبحگاهیِ روز های پاییزی نهایت استفاده را ببرید.

اگر به جنگلِ گل آلود دسترسی داشته باشید که چه بهتر! باور کنید یا نه، گل و لای برای سلامتی خوب است. پس به جای روی آوردن به مسیر های انحرافی برای اجتناب از گل و لای، مستقیم در آن پای بگذارید و تا جایی که می توانید نفس عمیق بکشید! گل و لای حیاط مزرعه یا بستر جنگل غنی از میکروب های تقویت نماینده خلق و خو است. محققان استرالیایی به این نتیجه دست یافته اند که وقتی موش در معرض خاک قرار می گیرد میکروبیوم های متنوع بیشتری دارد. این یافته در مطالعه ای در فنلاند نیز اثبات شد.

در این مطالعه، روده و پوست بچه هایی که در زمین بازی پلاستیکی-بتنی بازی می کردند با بچه هایی که زمین بازی شان با قطعه ای از بستر جنگل بازسازی شده بود مقایسه شد. طرف یک مدت کوتاه چهار هفته ای، بچه هایی که روی بستر جنگلی بازی نموده بودند، میکروبیوم های متنوع بیشتری داشتند. مهمتر از آن، محققان تغییرات موازی در سیستم ایمنی بچه ها یافتند، به عبارت دیگر، بچه هایی که در زمین بازی آغشته به گل و لای شدند ایمنی بیشتری داشتند و مقدار سرفه و سرماخوردگی شان در ماه های بعدی کمتر شد. گل و لای شاید لغزندگی ایجاد کند، بنابراین بهتر است برای حفظ ثبات از عصای مخصوص پیاده روی بهره ببرید.

هوای سرد به لطف روش کارکرد چربی قهوه ای، علت عالی دیگری برای پیاده روی است. چربی قهوه ای که به آن بافت چربی قهوه ای هم می گویند چربی سفید و خطرناکی را که سبب گرفتگی عروق می گردد می بلعد. چربی قهوه ای چربی سوز موثری است به همین علت افراد لاغر معمولاً ذخائر زیادی دارند. چربی قهوه ای با سرما فعال می گردد. بر اساس مطالعات اجرا شده روی این موضوع، کارگران ساختمانی نوردیک و کسانی که با پای برهنه در زمستان راه می روند لایه های غنی تری از چربی قهوه ای دارند. ورزش کردن و کافئین نیز سبب فراوری چربی قهوه ای می گردد!

علت دیگر قطع پیاده روی در ماه های زمستانی تاریک شدن هواست در صورتی که علم برای پشتیبانی از پیاده روی عصرگاهی دلایل زیادی را کشف نموده است. پیاده روی پس از شام نه تنها سطوح قند خون را کنترل می نماید (عامل باارزشی برای دیابتی ها) و سبب به حرکت افتادن غذا در روده می گردد (یاری به هضم بهتر و پیشگیری از یبوست)، بلکه نور کم فروغ عصر بدن را آماده فراوری ملاتونین خواب آور می نماید.

اگر شب به لطف باران مرطوب گردد چه بهتر! به گفته دکتر کِیت مَک لین، کارشناس رایحه و بو، شب های مرطوب به ما فرصت کشف جهان به وسیله بینی را می دهد: ما در تاریکی روش اصلی مواجهه مان با جهان را تغییر می دهیم. زمانی که هوا مرطوب است، مولکول های ایجادنماینده بو به دام می افتند و یک پیاده روی تاریک و مرطوب را به منبعی برای الهام و تخیل تبدیل می نمایند.

پس در روز های سرد سال به جای کز کردن روی مبل، چکمه هایتان را بپوشید و برای پیاده روی از خانه بیرون بروید!

منبع: فرادید

به "مزایای شگفت انگیز پیاده روی در سرما و گل و لای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای شگفت انگیز پیاده روی در سرما و گل و لای!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید