مهدی یراحی: معاند نیستم، منتقدم

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران: مهدی یراحی در تازه ترین کنسرت خود در زادگاهش به نقد اتفاقاتِ اخیر جامعه پرداخت، در حالی که فقط پنج ماه از برطرف ممنوع الکارى اش می گذرد.

مهدی یراحی: معاند نیستم، منتقدم

او که در چهارسانس و دو شب پیاپی در تالار آفتاب شهر اهواز میزبان مخاطبانش بود، یکی از سانس های خود را به اجرای کنسرت خیریه اختصاص داد. بخشی از شرکت نمایندگان در این کنسرت کارگرانِ شرکت گروه ملى اهواز و خانواده هایشان بودند که سال قبل مهدی یراحی و گروهش، با پوشیدن لباس آن ها به دفاع از حقوق نادیده گرفته شده این گروه در اوج سانسور خبری پرداخت.

مهمانان دیگر این کنسرت خیریه بچه های کار جمعیت امام علی (ع)، بچه های بی سرپرست و بدسرپرست موسسه طلوع مهرآفرینان، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و خانواده های شان، کارگران شرکت لوله سازی، کارگران شهرداری کوت عبدالله و اهالی منطقه زویه اهواز بودند که تا به حال امکان شرکت در هیچ کنسرتی از جمله کنسرت خواننده همشهری محبوب شان را نداشتند. در این اجرا که با استقبال شدید مهمانانش از تمام ترانه ها بخصوص ترانه ها اجتماعی مثل خاک و ترانه های عربی مثل حیّک روبرو شد، مهدی یراحی با انتقاد از شرایط اخیر جامعه گفت: بهترین لباسی که به همراه گروهمان طى این سال ها پوشیده ایم، همان لباس شما کارگرهاى شریف بود.

به من می گویند به هنرت بپرداز و از کنار معضلات اجتماعى گذر کن. از همین جا به این دوستان صریح اعلام مى کنم؛ بر خلاف آن آقایی که می گفت فروشنده کالای فرهنگیست؛ من کالایى براى فروش ندارم! از کسى که با خواننده اى اجتماعى همچون ام کلثوم و گروهى جریان ساز همچون پینک فلوید به موسیقی علاقمند شده انتظار کاسبکارى نداشته باشند. این کار همه زندگی من است و اصولاً پس تکلیف هنرِ متعهد چه می گردد؟ مگر بنا نبود هنر دمیدن تعهد در روح انسان ها باشد؟

مهدی یراحی با انتقاد از قضاوت هایی که نسبت به عملکرد یک هنرمند می گردد، گفت: متاسفانه در کسور ما اگر واکنش نشان ندهی می شوی بی تفاوت و بی درد، اگر یک بار از جریانی شبیه مظلومیت کارگران حمایت کنی اسمش می گردد شعار و اگر چند بار و پیوسته حمایت کنی می گردد شوآف، اما من می گویم در چنین شرایطی آدم باید به نداى وجدان و قلب خود توجه کند و هراسى از قضاوت دیگران به دل راه ندهد. چرا که سخن چینان در هر صورت همه چیز را سوژه مى نمایند.

او همچنین به نقد عملکرد صاحبان قدرت پرداخت: گرچه در بسیارى از مقاطع، فضاى نقد و انتقاد، دست خوشِ بعضى افراد سودجو و کاسبکار قرار گرفته و اعتماد عمومى به نقد و منتقد کاهش یافته است. مثلِ برخى از کاندیداهاى مجلس که نزدیک انتخابات، مردمی می شوندو مقوله مردم برایشان مهم می گردد نباشیم یا رؤساى جمهورى که هر چهارسال یک بار از دادن آزادی و امکانات حرف می زنند، اما بعد از تسلط بر سکان قدرت، تبدیل به آدم هاى دیگری می شوند.

او تاکید نمود: چرا نباید عرصه فرهنگ عملا و عیناً اجازه نقدِ مثلاً حوزه امنیت را داشته باشد؟! آقای روحانی با شعار ضد فضای امنیتی برنده انتخابات می گردد، اما بعد در بحران هایی مثلِ دى ماهِ 96 و آبان 98 از هر مقام امنیتی، امنیتی تر رفتار مى کند! هنرمند باید بتواند هر شخص یا نهاد صاحب قدرتی را به دور از خشونت به چالش و نقد بکشد! چرا باید شخص یا نهادی دچار چنان تقدسی بگردد که نتوانیم نقدش کنیم؟ به اضافه اسلامى بودن بحث جمهوریت بسیار حائز اهمیت است. مگر قرارمان بر جمهورى اسلامى ایران نبود؟ آن هم نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر!

او تاکید نمود: من معاند نیستم؛ منتقدم. موافق انقلاب سیاسی نیستم چرا که معتقدم با توجه به شرایط فعلى جامعه نتیجه هر گونه انقلاب سیاسى براى مخالف و موافق تنها منجر به صدمات جبران ناپذیر خواهد بود. معتقدم جامعه ما نیازمند انقلاب فرهنگیست و این جامعه درست نمی گردد مگر اینکه منِ مهدی از خودم آغاز کنم و هر فرد دیگر جامعه از خودش! البته که باید فضا و بستر فرهنگى براى نقد وجود داشته باشد تا در بزنگاه هایى، چون آبان 98 جامعه دچار این میزان خسارت نگردد. باید فرآیند نقد را از کف خیابان به سالن هاى کنسرت ببریم. به گالرى هاى نقاشى، صحنه هاى تئاتر و البته سینما و...

او در جواب یکی از طرفدارانش که فریاد زد: باز ممنوع الکارت می نمایند جواب داد: اشکالی ندارد.

مهدی یراحی در انتها حرف هایش گفت: تا از خودمان آغاز نکنیم به نتیجه نمی رسیم، به شرطی که بلد باشیم به جای غرزدن و خالى شدن به دنبال همدردى، همدلى و اثرگذارى مفید باشیم.

این هنرمند که در چهار سانس با انرژی فوق العاده، تعداد بالایی از ترانه های درخواستی مخاطبانش را اجرا کرد، با عملکردی که در طول سال های کاری اش داشته، نشان داده حاضر است در ازای گفتن حرف هایش، هزینه های سنگینی را بپردازد، از شرکت در زنجیره انسانی رود کارون 1392، تا پوشیدن لباس کارگر های شرکت گروه ملی اهواز و خواندن ترانه پاره سنگ.

منبع: برترین ها

به "مهدی یراحی: معاند نیستم، منتقدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدی یراحی: معاند نیستم، منتقدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید