چرا خرید خودرو های مونتاژی از محصولات داخلی مجذوب کننده تر است؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران- مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از روز چهارشنبه سوم خرداد وارد مرحله جدیدی می گردد و متقاضیان می توانند برای انتخاب محصول دلخواهشان دست به کار شوند. تا الان متقاضیان خودرو های مونتاژی به خاطر معین نبودن قیمت ها، بلاتکلیف بودند و حالا با پذیرش مصوبه شورای رقابت به وسیله مونتاژکاران، بخش بزرگی از ابهامات مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه رفع شده است. از بین 21 محصول عرضه شده در مرحله دوم، سهم مونتاژکاران 12 خودرو است و با لحاظ اعدادوارقام مورد تایید شورای رقابت، تفاوت قیمت این مدل ها در کارخانه و بازار بین 55 تا 138 درصد محاسبه می گردد و به این ترتیب حاشیه سود بیشتری نسبت به محصولات سایپا خواهند داشت.

چرا خرید خودرو های مونتاژی از محصولات داخلی مجذوب کننده تر است؟

حاشیه سود خودرو های مونتاژی؛ 55 تا 138 درصد

اف ام سی SX5 در دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو بیشترین حاشیه سود را برای خریداران دارد. تقریبا 140 درصد. چون باقبول مصوبه شورای رقابت، حالا شرکت فرداموتورز اف ام سی SX5 را با قیمت تقریبی 896 میلیون تومان می فروشد و الان که ابتدای خرداد هستیم، قیمت اف ام سی SX5 در بازار آزاد به یک میلیارد و 540 میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب تفاوت قیمت اف ام سی SX5 در کارخانه و بازار دقیقا 138 درصد محاسبه می گردد. وقتی همین محاسبات را برای سایر خودرو های مونتاژی حاضر در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه انجام می دهیم، اف ام سی T5 با حاشیه سود 102 درصد رتبه دوم را دراختیار می گیرد و رتبه سوم به صورت مشترک به تیگو 8 پرو مدیران خودرو و جک S3 بهمن موتور می رسد که تفاوت قیمت 96 درصدی را بین کارخانه و بازار تجربه می نمایند. آن طرف کمترین حاشیه سود را ام وی ام X55 پرو تجربه می نماید که خریداران آن در مرحله دوم فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه، 55 درصد کمتر از بازار آزاد دست به جیب می شوند. نکته جالب این است که همین ام وی ام X55 پرو از تمامی مدل هایی که سایپا عرضه نموده است، حاشیه سود بیشتری برای خریداران دارند. چون از بین 9 محصولی که سایپا آماده نموده، ساینا S دنده ای با تفاوت قیمت 50 درصدی، سود بیشتری برای خریداران خواهند داشت.

محاسبه حاشیه سود محصولات مونتاژی

محصول

کارخانه

بازار

حاشیه سود

ام وی ام X55 پرو IE

983 میلیون تومان

یک میلیارد و 530 میلیون تومان

55 درصد

ام وی ام X22 پرو دنده ای

484 میلیون تومان

880 میلیون تومان

81 درصد

ام وی ام X22 پرو اتوماتیک

646 میلیون تومان

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

82 درصد

چری آریزو 5 توربو IE اسپرت

735 میلیون تومان

یک میلیارد و 320 میلیون تومان

79 درصد

فونیکس آریزو 6 پرو

یک میلیارد و 24 میلیون

یک میلیار و 750 میلیون تومان

70 درصد

فونیکس تیگو 8 پرو

یک میلیارد و 483 میلیون

دو میلیارد و 910 میلیون

96 درصد

جک S3

632 میلیون تومان

یک میلیارد و 240 میلیون تومان

96 درصد

جک J4

552 میلیون تومان

950 میلیون تومان

72 درصد

کی ام سی J7

مشخص نیست

دو میلیارد تومان

مشخص نیست

اف ام سی SX5

645 میلیون تومان

یک میلیارد و 540 میلیون تومان

138 درصد

اف ام سی T5

896 میلیون تومان

یک میلیارد و 810 میلیون تومان

102 درصد

اف ام سی سوبا M4

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

بلاتکلیفی متقاضیان دو محصول مونتاژی

قیمت خودرو های مونتاژی قرار است همان چیزی که شورای رقابت مشخص نموده، باشد. یعنی متقاضیان این مدل ها باید لیست قیمت محصولات مونتاژی که اواخر فرودین منتشر شده را ملاک قرار بدهند نه قیمت هایی که خود مونتاژکاران اعلام کردند. با این حال در لیست ماشین های مونتاژی که به وسیله مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه می شوند، تکلیف دو محصول هنوز مشخص نیست. اولی اف ام سی سوبا M4 است و دومی کی ام سی J7. این دو مدل جزو غایبان لیست اولیه شورای رقابت هستند و قیمت هایی که خود فرداموتورز و کرمان موتور برای آن ها مشخص نموده هم اهمیتی ندارد. ابتدای هفته نایب رئیس شورای رقابت با اشاره به این موضوع گفته بود، مونتاژکاران خودشان مقدار هزینه و اسناد و اطلاعات این مدل ها را به ما ندادند و احتمالا تا یک هفته دیگر قیمت این مدل ها هم مشخص می گردد.

اتمام حجت شواری رقابت با مونتاژکاران

ضوابط تازه فروش خودرو که از سوی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و تولیدنمایندگان به مونتاژکاران ابلاغ شده را می گردد در سه قسمت خلاصه کرد. مورد اول به ماجرای پیش فروش هفته گذشته مدیران خودرو و آرین موتور مرتبط می گردد. سازمان حمایت به مونتاژکاران هشدار داده عرضه محصولات آنها فقط باید به وسیله سامانه یکپارچه انجام گردد. یعنی مثل ایرانخودرو و سایپا، مونتاژکاران هم سرخود نمی توانند سراغ پیش فروش و فروش فوری محصولاتشان بروند. موضوع بعدی به قیمت ها ارتباط دارد. سازمان حمایت گفته مونتاژکاران باید با همان قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت برای عرضه محصولاتشان اقدام نمایند و گرفتن پول بیشتر، حکم گران فروشی دارد. موضوع سوم هم این است که مونتاژکاران تا قبل از تحویل خودرو به مشتری نمی توانند همه پول آن را دریافت نمایند و دریافت مبلغ از سوی شرکت ها باید متناسب با نوع قرارداد تنظیمی باشد.

منبع: فرارو

به "چرا خرید خودرو های مونتاژی از محصولات داخلی مجذوب کننده تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید خودرو های مونتاژی از محصولات داخلی مجذوب کننده تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید