چطور تمام اطلاعات موبایل اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، برای هیچکس هیچ تردیدی وجود ندارد که این روزها باید هرطور که شده از حریم و اطلاعات شخصی محافظت کرد، بنابراین جای شکر دارد که سیستم عامل اندروید به صورت پیش فرض به تمام ابزارهای لازم برای رمزنگاری موبایل شما مجهز شده است. اگر تا به امروز برایتان سؤال بوده که چطور باید چنین کاری را به انجام رساند، در این مقاله ابعاد و زوایا موضوع را به صورت کامل برایتان شرح می دهیم.

چطور تمام اطلاعات موبایل اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟

رمزنگاری موبایل چیست و چه می نماید؟

پیش از اینکه به سراغ چگونگی رمزنگاری موبایل برویم، بهتر است به خوبی درک کنیم رمزنگاری موبایل چیست و چه مزایا و معایبی با خود به همراه می آورد.

رمزنگاری دستگاه قرار نیست یک راهکار واحد برای محافظت از تمام اطلاعات در برابر مهاجمین باشد؛ به خصوص زمانی که بسیاری از اطلاعات شما به وسیله اینترنت ارسال می شوند. در عوض، رمزنگاری موبایل باعث می گردد که تمام اطلاعات ذخیره شده در دستگاه شما تنها با وارد کردن اطلاعات درست قابل خواندن باشد. این کار در واقع برداشتن یک گام فراتر از قفل گذاشتن روی صفحه اصلی موبایل است، زیرا در آن حالت، هکرها با اندکی دانش فنی و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند بوت لودرها یا پل دیباگ اندروید همچنان قادر به استخراج اطلاعاتتان خواهند بود.

به این ترتیب، به محض اینکه موسیقی ها، تصاویر، اپلیکیشن ها و اطلاعات اکانت های شما رمزنگاری می گردد، دیگر تا زمانی که از یک کلید منحصر به فرد استفاده نگردد، نمی توان قفل آن ها را باز کرد. اتفاقی که در پس زمینه می افتد به این ترتیب است؛ پسوورد شما تبدیل به یک کلید و در فضایی به نام محیط اجرای امن ذخیره می گردد تا از حملات نرم افزاری در امان بماند. این کلید سپس برای رمزنگاری یا رمزگشایی فایل ها استفاده می گردد و در ذات، مثل یک پازل عبارات درهم ریخته است.

سیستم عامل اندروید تمام این فرایند را برای کاربران عادی، آسان نموده است. شما فقط پسوورد را هنگام روشن شدن دستگاه یا باز کردن قفل آن وارد می کنید و تمام فایل هایتان در دسترس قرار می گیرند. این یعنی اگر موبایل شما به دست افراد اشتباه بیفتد، هیچکس دیگری نمی تواند بدون آگاهی از پسووردی که شما تنظیم نموده اید، از اطلاعات درون موبایل سر در بیاورد.

پیش از اینکه بیشتر به موضوع بپردازیم، باید چند چیز را مد نظر داشته باشید. نخست اینکه باز کردن فایل های رمزنگاری شده نیازمند مقداری قدرت پردازشی است، بنابراین تردید نکنید که عملکرد موبایلتان نسبت به قبل اندکی کاهش می یابد. اگر موبایلتان حسابی قدیمی باشد، سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه به شکل قابل توجهی کند خواهد شد، اما تأثیری که بر پرفرومنس کلی دستگاه به هنگام انجام وظایف رایج وارد می گردد، عمدتا اندک و گاه کاملا غیر مشهود خواهد بود.

نکته دوم اینکه تنها بعضی موبایل های هوشمند گزینه ای برای حذف رمزنگاری دارند. در بیشتر تبلت ها و اسمارت فون ها، رمزنگاری مسیری یک طرفه است. اگر موبایل شما گزینه برای رمزگشایی تمام اطلاعات موبایل ندارد، تنها راهی که پیش رویتان باقی می ماند، ریست کامل دستگاه است که آن هم تمام اطلاعات شخصی شما را از روی دستگاه حذف می نماید. بنابراین پیش از اینکه دست به کاری بزنید که بعدا از آن پشیمان شوید، جزئیات مربوط به موبایل خود را چک کنید.

حالا که تمام این ها را پشت سر گذاشته ایم، بیایید ببینیم که چطور می توان به رمزنگاری موبایل پرداخت.

رمزنگاری موبایل اندرویدی چطور انجام می شوند؟

رمزنگاری موبایل روی بیشتر دیوایس های اندرویدی فرایندی یکسان را طی می نماید، اما طی چند سال اخیر شاهد ایجاد تغییراتی کمابیش عظیم در متدهای فعال سازی این قابلیت بوده ایم. این روزها بیشتر موبایل ها به صورت پیش فرض با قابلیت رمزنگاری فعال از راه می رسند، به خصوص آن هایی که ورژن های جدیدتر اندروید را به اجرا در می آورند. اگر این قابلیت روی موبایلتان فعال نیست، می توانید در تنها چند گام، به صورت دستی فعالش کنید.

اندروید 5.0 یا بالاتر

برای موبایل ها و تبلت هایی که اندروید 5.0 لالیپاپ یا بالاتر را به اجرا در می آورند، می توانید مستقیما به منوی Security در تنظیمات بروید. بسته به اینکه چه شرکتی موبایل هوشمندتان را ساخته، رسین به این منو می تواند متفاوت باشد. اما در اندروید خالص باید به Settings، سپس Personal و سپس Security رفت.

در اینجا با یکی از دو گزینه Encrypt Phone یا Encrypt Tablet روبه رو خواهید شد. از شما خواسته می گردد که هنگام انجام فرایند رمزنگاری، موبایلتان را به شارژ متصل کنید؛ فقط به این خاطر که موبایل حین فرایند خاموش و منجر به ایراد در عملکرد نگردد. اگر هنوز چنین کاری ننموده باشید، از شما خواسته می گردد که یک پین یا پسوورد برای صفحه اصلی موبایل معین کنید. زمانی هم که موبایل روشن می گردد باید آن پین یا پسوورد را وارد کنید تا به اطلاعات رمزنگاری شده دسترسی یابید. بنابراین پسوورد را به هیچ وجه از قلم نیاندازید.

اندروید 4.4 یا پایین تر

اگر موبایلی دارید که اندروید 4.4 کیت کت یا پایین تر را اجرا می نماید، پیش از شروع فرایند رمزنگاری باید یک پین یا پسوورد برای صفحه اصلی دستگاه معین کنید. خوشبختانه این کار بسیار آسان است. کافیست به تنظیمات بروید، سپس Security و سپس Screen Lock. در اینجا می توانید رمز عبور دلخواهتان را برای دستگاه تنظیم کنید. از آنجایی که بعد از فرایند رمزنگاری باید این رمز عبور وارد گردد، حتما آن را به خاطر بسپارید.

به محض اتمام این بخش از کار، دوباره به منوی Security بروید و روی گزینه Encrypt Phone یا Encrypt Tablet کلیک کنید. در این مرحله، موبایلتان باید به شارژ متصل باشد، باید چند پیام هشدار را مطالعه کنید و باید پسووردی که در مرحله قبل تنظیم کردید را هم وارد نمایید.

رمزنگاری موبایل بسته به قدرت پردازشی موبایل و همین طور میزان اطلاعات ذخیره شده روی حافظه آن، می تواند یک ساعت یا حتی بیشتر هم طول بکشد. وقتی فرایند بالاخره به اتمام رسید، می توانید پسووردی که معین نموده بودید را وارد کنید و از کار با موبایلی که کاملا رمزنگاری شده لذت ببرید.

لازم به ذکر است که در منوی Security، یک گزینه هم برای رمزنگاری اطلاعات درون کارت حافظه مایکرو اس دی خواهید یافت. اگر بخواهید از تمام اطلاعاتتان محافظت کنید، پیشنهاد می گردد که این گزینه را هم بزنید. اما اگر کارت حافظه دستگاهتان تنها میزبان موسیقی و سایر اطلاعات غیرحساس و بی اهمیت است، الزامی به رمزنگاری آن ها وجود ندارد.

در صورت رمزنگاری مایکرو اس دی، باید حواستان به چند نکته باشد. پیش از هر چیز، بدون رمزگشایی اطلاعات درون کارت حافظه، قادر به استفاده از آن روی هیچ موبایل دیگری نخواهید بود. البته می توانید فایل ها را میان موبایل و کامپیوتر جابه جا کنید، اما فایل ها تنها روی موبایلی اجرا می شوند که کلید رمزگشایی اطلاعات را در اختیار دارد. ضمناً اگر موبایل را پیش از رمزگشایی اطلاعات کارت حافظه ریست کنید، کلید از دست می رود و دیگر به اطلاعات درون مایکرو اس دی دسترسی نخواهید داشت. بنابراین تمام ابعاد ماجرا را بسنجید و بعد به سراغ این گزینه بروید.

و کار تمام است

همین. رمزنگاری موبایل اندروید همین قدر ساده است و با اندکی حوصله نشان دادن، می توانید امنیت اطلاعات شخصیتان را به شکل چشمگیری بهبود ببخشید. اگرچه این کار تأثیراتی اندک روی عملکرد کلی دستگاه می گذارد، اما تفاوت ایجاد شده در موبایل های مدرن اصلا به چشم نمی آید.

اگر علاقه ای به رمزنگاری تمام موبایل ندارید، می توانید به سراغ چند اپلیکیشن رمزنگاری در پلی استور گوگل بروید که قابلیت های مختلفی در اختیارتان می گذارند. در ادامه بعضی از این اپلیکیشن ها را با یکدیگر آنالیز می کنیم.

SSE - Universal Encryption App

SSE برای مدت زمانی طولانی در دسترس کاربران اندرویدی بوده و هر از چندگاهی با یک به روزرسانی تازه، از قابلیت های جدید بهره مند می گردد. به جای رمزنگاری تمام اطلاعات موجود روی دستگاه، از SSE می توان برای رمزنگاری فایل های تعیین استفاده کرد. به این ترتیب می توانید از دردسرها بکاهید و تنها آنچه واقعا اهمیت دارد را رمزنگاری کنید. با این اپلیکیشن می توانید یک پسوورد معین کنید که نقش کلید رمزگشایی را ایفا خواهد نمود و این گزینه هم در اختیارتان خواهد بود که یک ورژن رمزنگاری شده و مجزا از فایل هایتان بسازید یا نسخه رمزنگاری شده، جایگزین فایل قدیمی گردد.

این اپلیکیشن شامل یک رمزنگار متن و یک مخزن برای ذخیره سازی پسووردها هم هست. با ادیتور متن SSE می توانید نوشته هایتان را رمزنگاری کنید و روی پلتفرم های مختلف به اشتراک بگذارید. مخزن پسوورد هم به گونه ای طراحی شده که تمام رمزهای عبور، پین ها و نوشته هایتان را در جایی واحد نگهداری می نماید و با یک رمز عبور اصلی هم به تمام آن ها دسترسی می یابید.

Crypto Ghost - File Encryption

اگر به صورت خاص به دنبال این هستید که اطلاعات را رمزنگاری نموده و بعد با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید، احتمالا بد نباشد که سری به اپلیکیشن Crypto Ghost بزنید. این اپلیکیشن می تواند تمام فایل های شما را با یک کلید شخصی (که به ایمیلتان متصل است) قفل کند و به این ترتیب، پسووردهای فراموش شده با سهولت بیشتری بازیابی می شوند. ضمناً می توانید پسووردهای جداگانه برای فایل های مختلف بسازید و بدون لو رفتن پسوورد اصلیتان، آن ها را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

اگر برایتان سؤال شده، باید گفت که در متد رمزنگاری پیش فرض اندروید، امکان اشتراک گذاری فایل ها با دیگران وجود ندارد، چرا که فایل ها روی دستگاه شما رمزنگاری شده اند و کلید رمزگشایی روی هیچ دستگاه دیگری کار نمی نماید. بنابراین Crypto Ghost یک راهکار برای اشتراک گذاری فایل هایی است که باید از چشم خیلی ها دور بمانند.

Safe Camera - Photo Encryption

اگر فایل های زیادی ندارید که نگران امنیت آن ها باشید و فقط می خواهید تصاویرتان را رمزنگاری کنید، باید به سراغ اپلیکیشنی مانند Safe Camera بروید. Safe Camera تمام تصاویر را به محض ثبت شدن رمزنگاری می نماید و در یک گالری به خصوص به نمایش در می آورد. Safe Camera البته یک اپلیکیشن دوربین است اما فراتر از فلاش و تایمر، ویژگی چندانی در اختیارتان قرار نمی دهد.

وقتی فرایند ثبت تصاویر به سرانجام رسید، می توانید به یاری پسوورد اصلی اپلیکیشن، آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید یا اصلا رمزگشاییشان کنید. یک گزینه هم برای ایمپورت سایر تصاویر وجود دارد تا تصاویری که پیش از نصب اپلیکیشن ثبت شده اند هم رمزنگاری شوند.

  • 10 اپلیکیشن مدیریت رمز عبور برتر برای اندروید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "چطور تمام اطلاعات موبایل اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور تمام اطلاعات موبایل اندرویدی را رمزنگاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید