کتیبه میخی اوراتویی در دستان میراث فرهنگی آذربایجان غربی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اهدا یک قطعه سنگ کتیبه میخی ارزشمند جهت حفظ و نگهداری به میراث فرهنگی ماکو اطلاع داد. این خبر درباره کتیبه میخی اوراتویی و میراث فرهنگی آذربایجان غربی نگارش شده است.

کتیبه میخی اوراتویی در دستان میراث فرهنگی آذربایجان غربی

جلیل جباری اضافه کرد: این سنگ کتیبه میخی نسبتاً سالم است که بنا به گفته فرد اهدا کننده، در حوالی محوطه باستانی قلعه بسطام شهرستان چایپاره و به صورت اتفاقی کشف شده است.

وی با بیان اینکه این کتیبه میخی اوراتویی با توجه به ابعاد آن از ارزش زیادی در مطالعات باستان شناختی برخوردار است، ادامه داد: متن میخی آن هم اکنون در دست ترجمه بوده و بزودی اطلاعات علمی این کتیبه به وسیله میراث فرهنگی آذربایجان غربی در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

جباری با بیان اینکه تا به امروز دو دوره کاوش های باستان شناسی این قلعه تاریخی با همکاری هیات های آلمانی و ایرانی صورت گرفته است، گفت: سال جاری برای بازسازی، فنس کشی و نیز کاوش های باستان شناسی در این اثر تاریخی بیش از 230 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که 90 میلیون تومان برای بازسازی و ساماندهی و 60 میلیون تومان نیز برای معین حریم این قلعه هزینه شده است که محدوده حریم این قلعه در دست آنالیز و تصویب نهایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: بازسازی، ساماندهی و معین حریم از مقدمات ثبت آثار تاریخی در لیست جهانی است که پرونده این اثر تاریخی برای ثبت در لیست آثار جهانی آماده شده است.

به گزارش ایسنا، قلعه بسطام دومین سکونتگاه بزرگ تمدن اوراتویی است که در فاصله 10 کیلومتری غرب شهر قره ضیا الدین مرکز شهرستان چایپاره واقع در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

این محوطه باستانی بر روی کوه تقریبا منفردی در محل خروجی رودخانه آغ چای از میان دره های میان کوهی و ورود آن به دشت چایپاره قرار گرفته و شامل سه بخش عمده پایین قلعه (شامل دروازه جنوبی به عنوان اصلی ترین ورودی به داخل قلعه و فضاهای مرتبط با این دروازه نظیر اتاق نگهبانی، اسلحه خانه، انبار آذوقه و تالار ستون دار)، میان قلعه (شامل بنای معبد خدای خالدی و انبار ذخیره مایعات)، بالا قلعه شامل بناهای مختلفی است که احتمال می رود به حاکم قلعه اختصاص داشته است.

در دامنه کوه، جهت شرقی و شمالی قلعه، ساختارهای معماری دیگری نظیر محله مسکونی، ساختمان شرقی و دروازه شمالی واقع شده است، علاوه بر این، در جهت غربی قلعه و در امتداد بستر رودخانه، دیوار سنگی طویل و بزرگی به وسیله ولفرام کلایس آلمانی کشف شد که به نظر می رسد، در ارتباط با سیستم آب رسانی قلعه بوده باشد.

کاوش های باستانی نشان می دهد که این قلعه طی 50 سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه های مخفی خروج مخصوص بوده است.

هیئت باستان شناسی آلمانی طی کاوش های باستانی از 1969 - 1978 در ناحیه بسطام و اطرافش چهار دژ اوراتویی، یکی در بسطام و سه تای دیگر در قلعه اوغلو، اوزوب تپه و آشاقی قوریل و یک کتیبه آسیب دیده اوراتویی و مقادیر قابل توجهی ظروف سفالی و فلزی کشف کردند.

منبع: همگردی

به "کتیبه میخی اوراتویی در دستان میراث فرهنگی آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتیبه میخی اوراتویی در دستان میراث فرهنگی آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید