گنج پنهان درون حشره نامحبوب

به گزارش انجمن گیگابلاگ، سوسک موپلی (Mupli beetle) یک حشره سیاه و کوچک است که معمولا برای انسان خطری ندارد، اما اگر در دست گرفته گردد، این سوسک ماده ای از خود ترشح می نماید که موجب سوزش شده و حتی سوختگی ایجاد می نماید. این سوسک ها که بیشتر در هند دیده می شوند، زمانی که به صورت گروهی به خانه یا مزرعه یورش ببرند موجب بروز مشکلاتی می شوند.

گنج پنهان درون حشره نامحبوب

به گزارش ایرنا، محققان به تازگی به آنالیز مواد شیمیایی ترشح شده از غدد دفاعی این سوسک پرداختند و دریافتند که این ترشحات می توانند برای فراوری نانوذرات نقره استفاده شوند.

مطالعه اجرا شده به وسیله آجایا کامور و هشت نفر از همکارانش که در نشریه د علمی نیچر (Nature Scientific Reports) چاپ شده نشان می دهد که مواد شیمیایی فراوری شده از غده دفاعی سوسک موپلی می توانند برای فراوری نانوذرات نقره استفاده گردد.

سوسک موپلی که به صورت محلی به نام Kotteruma نامیده می گردد، یک حشره مشکل ساز است، زیرا در هنگام آشفتگی شرایط ماده ای از غدد دفاعی خود ترشح می نماید. این ماده شیمیایی می تواند باعث ایجاد تاول بر روی پوست انسان گردد.

آجایا کامور گفت: ما دریافتیم که مواد شیمیایی منتشر شده به وسیله این سوسک که به طور کلی برای پوست انسان مضر است، می تواند برای پیشرفت بشریت استفاده گردد.

این تیم سوسک موپلی را از منطقه ها مختلف استان در هند جمع آوری و ترشحات دفاعی این حشره را بدون کشتن حشره استخراج کردند. این اولین مطالعه با استفاده از ترشح سوسک برای سنتز نانوذرات بود. پیش از این مطالعات روی حشرات دیگر مانند زنبور ها اجرا شده بود. این تیم تحقیقاتی نشان داد که ترشح سوسک شامل ترکیبات فنلی است.

آجایا کامور یادآور شد: این آزمایش ها نشان داد که ترکیبات فنولیک در غده سوسک توانایی احیای یون های نقره را به نانوذرات نقره دارند و می توانند به عنوان یک ماده تثبیت نماینده خوب عمل نمایند.

در مقاله منتشر شده از این تحقیق تاکید شده است: نانوذرات فلزی سنتز شده در این پروژه، طیف وسیعی از کاربرد های بالقوه را در زمینه های مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی، کشاورزی، مطالعات زیست محیطی، رباتیک، انرژی، فناوری اطلاعات، هوانوردی، ارتباطات جمعی، صنعت سنگین و کالا های مصرفی نشان می دهد.

منبع: فرارو

به "گنج پنهان درون حشره نامحبوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنج پنهان درون حشره نامحبوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید