2 طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای ساده و با بستنی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، ماقوت یکی از دسرهای خوشمزه اصالتا یزدی است که به عنوان تهیه می گردد. انواع مختلف ماقوت وجود دارند که معمولا در کنار چای سرو می شوند. در این مقاله از در می توانید طرز تهیه ماقوت زعفرانی ساده و با بستنی و فوت و فن های تهیه انواع ماقوت را به شما آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای ساده و با بستنی

طرز تهیه ماقوت زعفرانی

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان آماده شدن ماقوت: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه ماقوت مشهدی

نشاسته گل: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

آب: 3 و 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی (حتما سرد باشد)

گلاب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

پودر هل: 1/2 قاشق چای خوری

زعفران دم نموده غلیظ: 4 قاشق غذاخوری

شکر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

خلال بادام: به مقدار دلخواه (و برای تزیین)

مراحل طرز تهیه ماقوت با نشاسته

برای طرز تهیه دسر ماقوت یزدی با نشاسته و گلاب باید نشاسته را الک کنید و آن را بجوشانید. سپس بقیه مواد را اضافه کنید و اجازه دهید ماقوت غلیظ گردد. در آخر ماقوت را در یخچال بگذارید تا سفت گردد. این دسر خوشمزه برای ماه رمضان را در کنار چای سرو کنید.

مرحله اول: نشاسته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی یزدی و مشهدی نشاسته را بکوبید تا نرم گردد. سپس آن را از الک ریز رد کنید تا قسمت های درشت و ناخالصی های آن گرفته گردد. نشاسته را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را آب سرد بریزید. مواد را کمی با قاشق هم بزنید و کنار بگذارید تا ته نشین گردد.

به مدت حدود 15 دقیقه صبر کنید تا نشاسته در آب بماند و آن را دیگر هم نزنید. را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: نشاسته را از صافی رد کنید

نشاسته خیس خورده در آب را با قاشق به هم بزنید و دوباره از صافی رد کنید تا یکدست گردد. این کار باعث می گردد ماقوت زعفرانی در آخر رنگ شفاف و شیشه ای بگیرد و کاملا یکدست باشد. سپس نشاسته را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه کنید

قبل از این که نشاسته آغاز به جوشیدن کند، پودر هل، زعفران دم نموده، خلال بادام و شکر سفید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. به هم زدن مواد ادامه دهید تا مایه ماقوت آغاز به جوشیدن کند و کناره های ظرف آغاز به حباب زدن نمایند. حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید.

برای خرید،، و می توانید به روش تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنید.

مرحله چهارم: گلاب و خلال بادام را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی، بعد از اینکه مایه ماقوت جوشید و حدود 30 دقیقه روی حرارت ملایم ماند و غلیظ شد، گلاب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. 5 دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا به غلظت کافی برسد. سپس حرارت را قطع کنید و ماقوت زعفرانی را در ظرف یا قالب دلخواه بریزید و در یخچال بگذارید.

می توانید انواع از جمله گلاب با کیفیت را از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله پنجم: ماقوت زعفرانی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماقوت زعفرانی یزدی، 2 ساعت بعد از اینکه ماقوت خودش را گرفت، ظرف یا قالب را از یخچال بیرون بیاورید و آن را در ظرف سرو برگردانید. روی ماقوت را با خلال بادام یا پسته تزیین و آن را با چای به عنوان دسر مهمانی یا دسر افطار ماه رمضان سرو کنید.

طرز تهیه ماقوت ساده سفید

برای اینکه ماقوت بدون زعفران درست کنید و رنگ ساده سفید داشته باشد، یا اینکه ماقوت شما دو رنگ گردد، قسمتی که می خواهید سفید بماند را زعفران اضافه نکنید و بقیه مراحل را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی ادامه دهید.

طرز تهیه ماقوت کاکائویی

برای درست کردن ماقوت کاکائویی، به مواد ماقوت به جای زعفران، پودر کاکائو اضافه کنید. در این روش حتما پودر کاکائو را از صافی رد کنید تا یکدست گردد. بعد از جوشیدن نشاسته با آب یا شیر، کاکائو را به مایه ماقوت اضافه کنید.

بقیه مراحل را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی یا ماقوت سفید ساده ادامه دهید. را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

طرز تهیه ماقوت با نشاسته و شیر

اگر می خواهید ماقوت با نشاسته و شیر درست کنید، به جای استفاده از آب سرد، از شیر بهره ببرید. در این روش بهتر است از شیر کم چرب بهره ببرید. شیر را بجوشانید و چربی آن را جدا کنید. سپس اجازه دهید شیر کاملا سرد گردد و بعد به نشاسته اضافه کنید. بقیه مراحل تهیه را مانند روش طرز تهیه ماقوت زعفرانی یا ماقوت ساده سفید ادامه دهید.

طرز تهیه ماقوت بستنی زعفرانی

زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

زمان موردنیاز برای آماده شدن: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه ماقوت بستنی

نشاسته گل یا نشاسته ذرت: 3 قاشق غذاخوری (سر پر)

شیر: 3 لیوان دسته دار فرانسوی

پودر ژلاتین: 3 قاشق غذاخوری (سر پر)

گلاب: 3/4 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 3/4 لیوان دسته دار فرانسوی

زعفران: 3 قاشق غذاخوری (با به مقدار دلخواه)

بستنی وانیلی: 150 گرم

خامه: 3 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ماقوت بستنی زعفرانی با شیر و خامه

این روش تهیه ماقوت مانند روش های قبل است ولی در آن از بستنی و خامه هم استفاده می گردد. شیر هم طعم غلیظ تری به ماقوت می دهد. برای مشاهده و آموزش روش تهیه این دسر خوشمزه ماه رمضان، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: ژلاتین را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ماقوت بستنی، پودر ژلاتین را در یک لیوان یا کاسه استیل بریزید و به آن مقداری آب سرد اضافه کنید. ژلاتین را روی حرارت غیر مستقیم گاز و روی بخار آب قرار دهید تا بن ماری گردد. وقتی ژلاتین حل شد، آن را کنار بگذارید تا از دما بیفتد.

را می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: خامه و بستنی را آماده کنید

در یک ظرف خامه و بستنی را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بخار آب بگذارید تا نرم شوند و حالت رقیق پیدا نمایند. در یک ظرف دیگر هم شیر و نشاسته الک شده را با هم ترکیب کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست گردد. می توانید و را از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: مواد را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه ماقوت بستنی شیر و شکر را به مخلوط بستنی و خامه رقیق شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل گردد. سپس ژلاتین آماده شده را به همره گلاب اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. مواد را مرتب روی حرارت ملایم هم بزنید و وقتی همه مواد را با هم مخلوط کردید، زعفران را اضافه کنید.

مرحله چهارم: ماقوت بستنی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماقوت بستنی، وقتی همه مواد روی حرارت به غلظت کمی کمتر از فرنی رسیدند، حرارت را قطع کنید و ماقوت را در ظرف یا قالب دلخواه بریزید و در یخچال بگذارید. 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا ماقوت بستنی کاملا سفت گردد و بعد آن را سرو کنید.

سوالات متداول

برای گرفتن طعم خام نشاسته در ماقوت چه کنیم؟

نشاسته ماده اصلی طرز تهیه ماقوت است. برای این که ماقوت بعد از آماده شدن طعم خام نشاسته نگیرد، باید در تمام طول مدت پخت ماقوت، حرارت را کم کنید و مایه ماقوت را به آرامی هم بزنید. در این صورت هم بافت خوبی خواهد داشت و هم طعم آن خوشمزه خواهد شد.

چه کار کنیم که رنگ ماقوت شیشه ای و شفاف گردد؟

برای شفاف شدن رنگ ماقوت، استفاده از ژلاتین بسیار مفید است. بعلاوه اگر مدام ماقوت را هم بزنید و نشاسته را به خوبی الک کنید، دسرتان در آخر رنگ شیشه ای و شفاف به خود می گیرد.

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای ساده و با بستنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه ماقوت زعفرانی شفاف و شیشه ای ساده و با بستنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید